KAPELLE – De nieuwe productlijn van Servero geeft een impuls aan de consumptie van appelmoes. Uit consumentenonderzoek van Coroos, het moederbedrijf van Servero, komt naar voren dat het een behoudende categorie is en dat de consument weinig onderscheid in het schap ziet. “De categorie conserven is niet de meest sexy categorie”, aldus Mark Schreuders, cco van Servero. “Met het merk Servero hebben wij het initiatief genomen om de categorie smaakvol beet te pakken met onze nieuwe lijn.”
Consumenten hebben een grote behoefte aan een gezellig en plezierig maaltijdmoment, waarop iedereen uit het gezin bij elkaar komt. De hectiek van het dagelijks leven wordt even stilgezet om samen te genieten. Dit sluit naadloos aan bij de doelstelling van Servero. “Wij zitten op gezelligheid en plezier”, aldus Schreuders. Appelmoes is van oudsher een traditioneel product en een routineaankoop voor consumenten, zo blijkt uit verschillende onderzoeken naar shoppergedrag rond de aankoop van fruitconserven, dat door Coroos is uitgevoerd. Servero heeft op basis hiervan een categorievisie ontwikkeld. “We pakken de verantwoordelijkheid om de categorie te laten groeien en de veelzijdigheid van appelmoes te laten zien. En dat biedt kansen”, zegt Schreuders.
Niet zomaar gewoon appelmoes
Hij vervolgt: “Deze rol van vernieuwing past bij ons, als uitdager op de fruitconservenmarkt. Met onze nieuwe productlijn willen we laten zien dat appelmoes niet zomaar gewoon appelmoes is. Wij hebben als eerste appelmoes zonder toegevoegde suikers en zonder toevoegingen op de markt gebracht, niet alleen in potten, maar ook in cupjes en pouches.”
Tijd voor de volgende stap. Dit kwartaal introduceert Servero de drie verfrissende smaken Friszoet, Volzoet (gemaakt van zoete Royal Gala-appels) en Zoetzuur (van Jonagold-appels). Een nieuwe, opvallende range in smaken die de consument uitdaagt om op een gemakkelijke manier andere keuzes te maken. Schreuders legt uit: “We willen differentiëren in smaak, omdat er meerdere smaakprofielen zijn. Dit heeft te maken met de individualisering. De een wil een zoete en de ander een friszure variant. Dat kan ook te maken hebben met het moment waarop je appelmoes eet. Gebruik je het als component bij de avondmaaltijd, als gezonde saus of als snack tussendoor.”
Fruit kan altijd
Remko Babis, senior marketing manager bij Servero, vult aan: “Van alle appelmoesaankopen is 83% bestemd voor de ‘aardappelen-groente-vleesmaaltijd’. De pot staat bij veel mensen al regelmatig op tafel. Ouders hebben een goede associatie bij het product en zien het vaak als ‘goedmaker’ en beloning voor het opeten van de spruitjes”, zegt hij lachend. “Uit het onderzoek kwam de quote: ‘Met een schepje appelmoes ben ik weer gered voor de hele avond’.” Schreuders: “Als 11-uurtje op school wordt knijpfruit met appelmoes als beste alternatief voor vers fruit gezien.”
Appelmoes de gezondste saus
Ook het gebruik van natuurlijke ingrediënten en duurzame producten binnen fruitconserven, vinden consumenten belangrijk. Daar speelt Servero op in, door alleen puur natuurlijke grondstoffen te gebruiken en continu de manier van produceren en verpakken te verbeteren. En door te kijken hoe ze verspilling kunnen tegengaan. Schreuders zegt: “Dat appelmoes ongezond zou zijn vanwege de toegevoegde suiker, is een misconceptie. Onze appelmoes bevat 100% appels, 0% toevoegingen, is 100% puur en heeft Nutri-Score A. Daarin maken wij het onderscheid. Met ons unieke productieproces waarborgen wij de beste kwaliteit en smaak. Die boodschap communiceren we duidelijk naar de consument. De claims op de nieuwe verpakkingen en het gebruik van frisse kleuren, spelen een belangrijke rol bij het maken van hun keuzes. We geloven namelijk dat het beste van fruit in fruit zelf zit. ”
Babis voegt toe: “Juist omdat het zo’n veelzijdig product is dat niet alleen bij maaltijdmomenten, maar ook als snack of als saus gegeten wordt, is ook het aanbod in verschillende soorten verpakkingen belangrijk bij de aankoop van fruitconserven. De consument vindt dat alle appelmoes op elkaar lijkt, op de grootte van de verpakking na. Van alle consumenten maakt 73% de keuze bij het schap. Onze nieuwe opvallende verpakkingen zorgen voor een hoge attentiewaarde op het schap en voor een duidelijk onderscheid van het assortiment.”
Appelmoes vaker op tafel
Met het juiste assortiment, een optimale presentatie ervan en duidelijke voorlichting, is er nog veel groei te behalen in de supermarkten, denkt Babis. Met name op smaakbeleving en de veelzijdige inzetbaarheid. Daarnaast ligt het accent ook op gezond en puur. Hij zegt: “Appelmoes moet vaker op tafel gezet worden. We willen met de nieuwe range smaken de consumenten inspireren om appelmoes vaker te gebruiken. Duidelijk maken dat niet alle appelmoes dezelfde is. Maar dat het een multi-inzetbaar, gezond en gemakkelijk te gebruiken product is.”
Triggeren en inspireren
Deze winter gaat Servero het merk weer uitgebreid ondersteunen en de lancering van de nieuwe lijn onder de aandacht brengen van de consumenten. “Op onze socials richten we ons met name op millennials en gezinnen met kinderen. Maar ook op Generatie Z”, aldus Schreuders. “We willen nieuwe kopers triggeren. En we willen mensen inspireren om meer appelmoes te gebruiken, op verschillende momenten van de dag en inspelend op je smaak.” Hij vindt het najaar hét moment om de nieuwe lijn te introduceren: “Dit product hóórt bij het seizoen. Nu komen de appels van de bomen. De zomerse barbecues en de salades maken wat vaker plaats voor een AGV’tje. Met een lik appelmoes.”
Babis vult aan: “Vroeger werd dat met tv-commercials gedaan. Wij willen nu dicht op het aankoopmoment zitten, door middel van acties, vanuit het schap en in de folders. Daarnaast zullen we ook digitale middelen inzetten om consumenten te inspireren: wanneer gebruik je welk product, wat kun je er allemaal mee?”
Schreuders sluit af: “Dit is een mooie eerste stap, maar er komt nog meer nieuws aan van Servero vanaf het eerste kwartaal in het nieuwe jaar.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.