swinkels.jpg Foto: Royal Swinkels

Fabrikanten

Royal Swinkels groeit ondanks lastige omstandigheden

LIESHOUT – Bierbrouwer Royal Swinkels heeft in 2023 goede resultaten bereikt. De omzet steeg met negen procent naar 1.128 miljoen euro. Ook de opbrengst (EBITDA) ging fors omhoog met 16% naar 127 miljoen euro. Door de omzetgroei en kostenbesparingen kon het familiebedrijf toch investeren in de toekomst.

Ceo Peer Swinkels: “Dit decennium is bedrijfsmatig niet te vergelijken met het vorige decennium. De voorspelbaarheid is verdwenen en dat vraagt een enorm aanpassingsvermogen van bedrijven. Wij hebben in 2023 opnieuw laten zien dat we daarover beschikken en dat is een groot compliment aan onze mensen. Samen zijn we een sterk bedrijf en plukken we de vruchten van - wat wij noemen - onze winnende familiecultuur.”

Markten
De brouwers-divisie had het lastig met inflatie, laag consumentenvertrouwen en verminderde koopkracht. Toch wist de divisie de negatieve effecten te beperken door in Japan en Zuid-Afrika steeds meer lokaal te gaan produceren. Bij de moutdivisie werd geïnvesteerd in een duurzame toekomst. De mouterij in de Eemshaven werd omgebouwd tot de eerste emissievrije mouterij ter wereld. Daarnaast zorgde een efficiënte productie en slim inkoop- en verkoopbeleid voor hogere omzet. Bij de Ethiopische divisie Habesha lieten de lokale merken sterke groei zien en in Cuba is sinds juli 2023 de lokale brouwerij in bedrijf en is er een lokaal biermerk gelanceerd onder de naam Parranda.

Digitale transformatie
“We willen het bedrijf beter, gezonder en duurzamer doorgeven aan de volgende generatie”aldus Swinkels. “Zo werken we aan een grote digitale transformatie waardoor het hele bedrijf op één platform zal draaien. We implementeren hiervoor de meest geavanceerde systemen en in 2023 zagen we hiervan de eerste voordelen. Onze processen en organisatie worden hierdoor sterk verbeterd. Ook zien we dat de financiële prestaties van het bedrijf zich goed blijven ontwikkelen. Er is een gezonde uitgangspositie voor verdere groei en investeringen. In 2024 werken we verder aan onze ambitie om uit te groeien tot een volledig circulaire onderneming.

We willen consumenten en klanten op ieder moment, een grote variëteit aan kwalitatief hoogstaande dranken en gemoute gerst serveren, en dat op een zo effectief en efficiënt mogelijke manier. Zo bouwen we vol vertrouwen verder aan de toekomst van ons bedrijf. Dat doen we sinds kort onder een nieuwe naam: Royal Swinkels. Royal Swinkels is eenvoudig en krachtig. Samen staan we voor één familie, één team: One Swinkels.”

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops