KOOG AAN DE ZAAN – De zomer staat weer voor de deur! En los van de heerlijke temperaturen en lange, warme zomeravonden, betekent dat natuurlijk: de Foodybox zomer! Levensmiddelenkrant sprak Foodyboxgrondlegger Robert Kroon van marketingbureau Kroon op het Werk over de nieuwste troef van de Foodybox: een heuse TikTok-specialist.
“Fabrikanten laten veel te vaak kansen liggen als het gaat om socialmediakanalen”, stelt Kroon. “De meeste producenten hebben een eigen website en daarnaast een Facebook- en Instagrampagina, maar in de wereld van TikTok zijn nog maar weinig van deze leveranciers thuis.”
Dit komt volgens Kroon door de onjuiste associatie die mensen hebben met dit kanaal. “Veel mensen denken bij TikTok onterecht aan dansende tieners, maar inmiddels is het medium veel breder dan dat. Dit beeld moet nodig worden bijgestuurd”, zegt de managing director.
Marketinginstrument
“TikTok kan heel goed worden gebruikt als marketinginstrument waarmee je duidelijke analyses kunt maken”, vertelt Kroon. Zo brengt het medium niet alleen in kaart wat de gemiddelde leeftijd van de kijker is, maar zelfs hoe lang de uiting weet te boeien. “Wanneer ze afhaken binnen twintig seconden is er duidelijk iets aan de hand.”
Mits op de juiste manier ingezet kan TikTok dus een waardevolle aanvulling zijn voor de fabrikant. “Dit kanaal kent echter wel een maar”, zo legt Kroon uit. “Marketeers zijn altijd bezig om hun product te verkopen en dat moet je op TikTok niet doen, want dan haken de kijkers af.” Dit blijkt uit eigen onderzoek van het marketingbureau achter de Foodybox.
“TikTok is een ‘content-driven’-kanaal: alles valt of staat met de boodschap achter het product. De maker moet duidelijk voor ogen hebben welk verhaal verteld moet worden, niet welk product verkocht moet worden. Daarbij moeten de filmpjes bijvoorbeeld een component van humor bevatten. Maar veel producenten blijken hier geen heil in te zien.”
Download hier de PDF van de Foodybox-pagina uit Levensmiddelenkrant.
TikTok-specialist
Het is reden genoeg voor Kroon op het Werk om een TikTok-specialist in huis te halen. De 19-jarige Glijn de Jong voorziet de klanten van de Foodybox van goede adviezen voor het maken van productcontent, en hij kan ook worden ingezet om de video’s te maken. “We richten ons hiermee op de klanten die de bal op dit moment laten liggen. We willen hun duidelijk maken: pak de draad op en neem TikTok serieus”, aldus Kroon.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.