iStock-1327027892 (1).jpg

Achtergrond

Ready-to-drink mist naamsbekendheid

NIEUWVEEN – Aan alle kanten zien we dat ready-to-drinks winnen aan populariteit. Vele fabrikanten innoveren op dit vlak. Levensmiddelenkrant is benieuwd naar de visie van supermarktondernemers op deze trend. Na een rondvraag bij een tiental ondernemers bleek echter dat er nog onvoldoende kennis en aandacht is voor deze productgroep.

Erica van der Valk |

In een telefonische rondvraag waarbij supermarktondernemers werden bevraagd over de ontwikkelingen op het gebied van ready-to-drink, kreeg Levensmiddelenkrant over het algemeen geen uitgebreide reacties. De term ready-to-drink klonk de ondernemers niet bekend in de oren. Maar ook na een uitleg van de term, waarbij het gaat om gemixte alcoholische en non-alcoholische dranken, konden de meeste supermarktondernemers weinig zeggen over de ontwikkelingen op dit gebied. En dat terwijl het aantal meters voor dit segment toeneemt.

Assortiment
Slechts één supermarktondernemer, Richard Jongenotter van Plus Jongenotter in Rijswijk, wilde dieper op het onderwerp ingaan. Hij gaf aan dat het supermarktschap op dit moment gevuld is met alcoholische drankjes van veel verschillende merken. “De populairste dranken in ons assortiment zijn van Bacardi en een aantal dranken van het huismerk doen het goed.” Op de vraag of het aanbod de afgelopen jaren is veranderd, antwoordt hij: “Vrijwel niet. Er zijn natuurlijk wel wat merken bij gekomen, maar wij voeren over het algemeen wel hetzelfde assortiment. Een van de nieuwste producten is de pre-mixed cocktail van Jack Daniels & Coca-Cola, maar verder zien we weinig veranderingen.”

"Er zijn merken bijgekomen, maar wij voeren over het algemeen hetzelfde assortiment"

Verschuiving non-alcoholisch
In het rtd-assortiment vallen kant-en-klare dranken met verschillende alcoholpercentages. Daarom was Levensmiddelenkrant ook benieuwd of de supermarktondernemer een verschuiving ziet van alcoholische naar non-alcoholische mixdrankjes. Jongenotter: “Qua blikjes zien we daar weinig veranderingen in, dus nee, ik geloof het niet.” Ook op de vraag waar eventueel ruimte zit voor verbetering, kon Jongenotter weinig zeggen: “Dat zou ik niet echt weten. Ik hoor mensen er in ieder geval geen vragen over stellen of over klagen.”

Naamsbekendheid
Hoe zit dat bij de online supermarkten? Levensmiddelenkrant heeft bij enkele winkels door de webwinkel gespeurd, maar ook daar is ‘ready to drink’ geen gebruikelijke term. Zo geeft de Jumbo de melding: “Helaas! We hebben niets gevonden voor “ready to drink”. Hetzelfde geldt voor Albert Heijn. Bij zowel Spar als bij Plus levert de bewuste zoekterm wél wat op: een overzicht van voornamelijk drinkyoghurts. Niet helemaal wat we zoeken. De termen ‘mixdrank’ en ‘premixen’ blijken succesvoller te zijn en geven over het algemeen een uitgebreid overzicht van het aanbod. Misschien heeft de naam ready-to-drink wat meer naamsbekendheid nodig.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: