NIEUWVEEN – Het voorjaar is begonnen en met het zonnetje in het vooruitzicht betekent dat: meer ijsverkoop. De ijscoman rijdt sinds kort weer langs de redactie van Levensmiddelenkrant en daarom hebben we een ronde langs de supermarkten gedaan: wat zijn de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van ijs?
Een van de supermarkten die ons te woord stond is Plus. Marry Jansen-Kin, adviseur corporate communicatie en mvo, licht toe welke ontwikkelingen en trends in het ijsschap bij Plus te zien zijn. “In het segment handijs doet chocola, zoals Magnum, het goed en deze trend zet naar verwachting dit jaar sterk door. Het jezelf iets gunnen speelt hierbij een rol. Aan de andere kant is de consument ook kritischer geworden door alle prijsverhogingen. Naast de traditionele smaken zijn er veel variaties bijgekomen: meer inclusies, vegan ijs, ijs met minder calorieën, fruit/groente-ijsjes, een groot segment schepijs in 500 ml bekers en highprotein-ijs.”
Kansen
Niet alleen binnen de A-merken zijn ontwikkelingen te zien. Ook private label speelt een grote rol binnen de categorie ijs. Jansen-Kin: “Private label is juist in deze tijd van bewust boodschappen doen heel belangrijk, omdat de kwaliteit gewoon goed is, terwijl de prijs fors onder die van de A-merken ligt. De kritische consument heeft de weg naar het eigen merk zeker gevonden.” Waar ziet Plus nog kansen liggen voor private label? “In ijs met toegevoegde waarde, functioneel ijs, kleinere verpakkingen, ijs met een goed verhaal/lokaal, onderscheidend van de massa, maar bovenal moet het lekker zijn. Ons Plus biologische ijs in kartonnen 1-persoonsverpakking is zo’n voorbeeld van een kleinere verpakking, van ijs met goed verhaal en nog vegan ook.” Deze range bevat 120 ml ijs, wat een eenpersoonsportie is. Er zit zelfs een lepeltje bij.
Veranderende maatschappij
Ook bij Jumbo zien ze veel ontwikkelingen op het gebied van ijs. Dat vertelt Linda Roovers, woordvoerder bij Jumbo. “De wensen van de klant op het gebied van ijs zijn in de afgelopen jaren veranderd. Dit wordt natuurlijk beïnvloed door veranderingen in de maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan veranderende huishoudens, waardoor kleinere verpakkingen gewenst zijn, maar ook de manier waarop mensen thuis koken en eten. Daarnaast zien we ook dat klanten in het algemeen meer stilstaan bij gezondheid en invloed op de natuur, maar ook dat klanten vaker kiezen voor huismerk. Deze ontwikkelingen zien we terug in het ijsschap.”
Gebruiksmomenten
Daarnaast is ijs niet meer alleen geschikt als toetje aan tafel of op een warme zomerse dag. “Het is ook steeds vaker een tussendoortje en een momentje samen op de bank. Samen delen, ultiem genieten, maar ook bewuste keuzes zijn belangrijke elementen. Trends die wij terugzien zijn onder andere de pints waar het ijs in zit, waar je samen uit kunt eten, bewustere keuzes zoals yoghurtijs en vegan ijs, en ijs in de vorm van snacks. Maar natuurlijk blijven klassiekers zoals chocolade-vanille ijshoorntjes, verschillende soorten waterijsjes, schepijs en vanille-ijs op een stokje omhuld met chocolade zeer geliefd”, stelt Roovers.
Als we Plus en Jumbo moeten geloven is het belangrijk om niet alleen met verrassende, nieuwe smaken te komen, maar ook zeker te kijken naar het verhaal achter een product, de grootte van de verpakking en bewustzijn rondom de toenemende vraag naar vegan versnaperingen. Volop kansen dus voor fabrikanten in de wereld van ijs.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.