UTRECHT – Supermarktketen Plus heeft over 2022 bijna 1,7 miljoen euro aan Fairtrade-premie afgedragen. Dat is een stijging van 9% ten opzichte van 2021. Volgens de supermarkt is een groot deel daarvan te danken aan de verkoop van de Plus Fairtrade snoeptomaten, die sinds eind 2022 in de winkel liggen.
Eric Leebeek, commercieel directeur bij Plus: “Wanneer het Nederlandse tomatenseizoen voorbij is, bieden we onze klanten als eerste Nederlandse supermarkt een Fairtrade alternatief. Dat dit nieuwe product populair is bij onze klanten en daarmee direct in de top vier staat van premieafdracht, motiveert ons om de verkoop van Fairtrade producten te blijven stimuleren en ons assortiment verder uit te breiden. Zo leveren we via het betalen van de Fairtrade minimumprijs en premie een belangrijke bijdrage aan eerlijke werk- en leefomstandigheden van boeren en werknemers op plantages.”
“Met deze afdracht en het inkopen onder Fairtrade voorwaarden maken ze ontzettend veel positieve impact op het leven van miljoenen boeren en werknemers wereldwijd. Samen met Plus blijven we dan ook continu op zoek naar verdere verduurzaming van het assortiment”, voegt Peter d'Angremond, directeur Fairtrade Nederland, eraan toe.
Plus is volgens eigen zeggen de grootste afdrager van alle Nederlandse supermarkten. Het heeft een assortiment van ruim 400 Fairtrade-huisproducten. De bananen, cacao en koffie zijn verantwoordelijk voor de meeste premie, met de snoeptomaatjes al op een vierde plaats. De premie wordt door Fairtrade betaald aan de coöperatie waar de producerende boer lid van is of aan het premiecomité van de plantage. De leden mogen zelf bepalen hoe de premie wordt besteed. Vaak gaat het dan om verbetering van productiviteit of kwaliteit. Bij plantages wordt de premie vaak ingezet voor gemeenschapsprojecten als onderwijs en gezondheidszorg.
Bron: Levensmiddelenkrant