locatie GFB.jpg Een cheque van tienduizend euro voor Groente & Fruitbrigade.

Achtergrond

Pitch van Groente & Fruitbrigade is overtuigend genoeg

DEN HAAG – Het afgelopen jaar heeft een jury uit honderden duurzame initiatieven een selectie van zeven gemaakt, die kans maakten op een van de Duurzame Dinsdag prijzen, ook wel Prinsjesdag van de duurzaamheid genoemd.

Nanja Pol |

Duurzame Dinsdag bestaat al sinds 1997. Het is het belangrijkste moment van een jaarrond programma, waarmee het voor duurzame initiatiefnemers makkelijker wordt gemaakt om impact te maken. Op de eerste dinsdag van september worden uit die selectie de winnaars bekendgemaakt en gehuldigd. Met de geldprijs kunnen zij hun initiatief verder uitwerken.

Groente & Fruitbrigade
Dit jaar mochten de zeven genomineerden op 3 september hun initiatief pitchen en hun signaal afgeven aan de politiek. Een van die genomineerden was de Groente & Fruitbrigade, dochteronderneming van Vereniging van Nederlandse Voedselbanken.
Bestuurslid Mary van Hoek-Hendriks mocht namens Groente en Fruitbrigade over de duurzame missie vertellen. Dat deden ook de zes andere genomineerden. Van Hoek-Hendriks vond al dat de pitch goed gegaan was. “Want”, zo merkte ze op, “als na de pitch dagvoorzitter Harm Edens aan je vraagt of je niet ooit minister van landbouw moet worden, weet je dat je het goed gedaan hebt. Maar was het overtuigend genoeg?”
Dat was inderdaad het geval: goed genoeg om een geldprijs van tienduizend euro in de wacht te slepen. De andere winnaars zijn D2D Water Solutions, Gloovy Eco Gloves. De publieksprijs ging naar Biocompact. Ook Forteiland Pampus, Paperwise-B Corp en Give A Shit waren genomineerd, maar zij vielen niet in de prijzen.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.