paardekoper.png Susan van Kruijsbergen (links) en Elske Schotte in het Experience Center van Paardekooper in Den Hoorn.

Fabrikanten

Partnercontent

Paardekooper: aanjager van duurzaamheid in de verpakkingsbranche

DEN HOORN – Het is best een puzzel om de juiste verpakking te vinden: van welk materiaal moet het zijn gemaakt? Herbruikbaar of niet? En hoe zit het met inzameling? Het zijn vraagstukken waar velen mee zitten, maar waar gelukkig antwoorden op zijn te vinden. Verpakkingsgroothandel Paardekooper helpt bij het vinden van de juiste oplossing, waarbij het streven is om een steeds duurzamer productassortiment neer te zetten. “Met onze assortimentsindeling begeleiden we onze klanten stap voor stap bij het verduurzamen van hun verpakkingskeuzes.”

Lisa van der Linden |

Dat zegt Susan van Kruijsbergen, group manager Duurzaamheid bij Paardekooper. Het bedrijf heeft onlangs het duurzaamheidsverslag naar buiten gebracht en benadrukt daarin de samenwerking binnen de keten om aan de eisen van de consument, overheden en retailketen te voldoen. Van Kruijsbergen vertelt samen met Elske Schotte, group manager Circular Business, over de stappen die Paardekooper heeft gezet om het assortiment te verduurzamen, waar nog kansen liggen en hoe het onafhankelijk wetenschappelijk onderzoeksbureau The LCA Centre wordt ingezet bij het bepalen van de impact van verpakkingen op het milieu.

Verduurzamen
Paardekooper heeft een assortimentsindeling ontwikkeld, waarmee op basis van diverse criteria (zoals wetgeving en richtlijnen) wordt bepaald hoe duurzaam een specifiek product is. Daarbij houdt men rekening met onder andere recyclebaarheid, of gerecycled materiaal is toegevoegd, herbruikbaarheid en een certificering zoals FSC. Op die manier wordt inzichtelijk waar nog stappen gezet moeten worden. “We streven naar een duurzamer productassortiment. Daarom is het belangrijk inzicht te hebben in de mate van duurzaamheid van onze producten”, zegt Van Kruijsbergen. Er worden veel verpakkingen op maat gemaakt voor klanten, die zijn dan ook nauw betrokken bij het proces. “Onze accountmanager bespreekt de mogelijkheden met de klant, waarna de klant kiest welke producten hij afneemt. Zo bepaalt de klant uiteindelijk de mate van duurzaamheid van de producten. Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om klanten zo goed mogelijk voor te lichten over de impact van producten en de mogelijkheden om deze impact te beperken. Met de assortimentsindeling hebben we een gezamenlijke taal ontwikkeld, waarmee we eenvoudig inzichtelijk maken hoe het assortiment van een klant ervoor staat en we daar samen stappen in kunnen zetten”, legt Van Kruijsbergen uit.

Claims
Valkuilen bij verduurzamen zijn volgens Paardekooper de claims. Er wordt veel beweerd op het gebied van duurzaamheid van verpakkingen, vaak tegenstrijdig aldus Van Kruijsbergen. Daarom werkt het bedrijf samen met The LCA Centre, een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoeksbureau. De experts berekenen daar de daadwerkelijke milieu-impact van producten en materialen in de hele keten. “Zo kunnen we onze producten factbased verduurzamen, klanten adviseren en tijdig inspelen op veranderende wet- en regelgeving. Met deze data kunnen we ook goed Green Claims onderbouwen. Hierin zijn technische en specifieke kennis met PhD-level studie en ruime ervaring noodzakelijk”, zegt Van Kruijsbergen. Los van claims op het gebied van duurzaamheid, zijn er ook claims over samenstelling en herkomst. Die zijn vaak op basis van input van producenten en leveranciers, maar soms klopt dat niet. The LCA Centre is dan de uitkomst voor Paardekooper. Met forensische apparatuur worden de samenstelling en herkomst bepaald en gebruikt om de milieu-impact te berekenen. Zelfs de kleinste details, zoals het type elektriciteit in het productieland en de vrachtwagens voor transport, hebben invloed op de milieu-impact. Ook de weg die wordt afgelegd na gebruik wordt in kaart gebracht. Is het aannemelijk dat een product wordt ingeleverd voor recycling of hergebruik? Het wordt allemaal meegenomen in de analyse.

Inspireren
Het herbruikbaar maken van verpakkingen is de afgelopen jaren een belangrijk onderwerp geworden, vanwege de veranderende wet- en regelgeving omtrent wegwerpverpakkingen. Zo stimuleert het Circular Business Team van Paardekooper de overgang naar herbruikbare verpakkingen. “Het is een proces, waarbij elke productgroep zijn eigen tijdslijnen heeft. Dit werd en wordt natuurlijk deels gestuurd door wetgeving en handhaving hierop, zoals de SUP-richtlijn, die een versnelling heeft gegeven op het gebruik van herbruikbare maaltijd- en drankverpakkingen. Maar ook de aankomende PPWR-wetgeving, die innovatie op hergebruik in andere productgroepen zal aanwakkeren”, vertelt Schotte. “Zodra er meer wordt gehandhaafd en gestimuleerd, verwachten wij ook een vergrote vraag vanuit het mkb. Nu zijn het vooral de grote bedrijven die vooroplopen, maar heeft de transitie naar herbruikbaar bij kleinere klanten nog niet altijd prioriteit. Wij hopen dat de Nederlandse overheid zich laat inspireren door de voortrekkersrol die onze buurlanden pakken hierin: zowel België als Duitsland zijn veel verder. In België zijn gemeenten bijvoorbeeld verplicht om bij stads-en/of regio-evenementen herbruikbare bekers en cateringmateriaal te gebruiken – en is hier ook subsidie voor beschikbaar. En Duitsland voldoet voor de to-gomarkt nu al grofweg aan de PPWR-wetgeving”, zegt Schotte. Het is volgens haar noodzakelijk om de stimulerende invloed van de overheid te versnellen. Denk aan implementatie en handhaving van de PPWR-wetgeving, subsidies en ‘gemak’ voor klanten vanuit gemeentes, de Rijksoverheid of Verpact. Het gaat daarbij niet alleen om kosten en wetgeving, maar ook over hoe je het makkelijk maakt voor ondernemers om voor hergebruik te kiezen. “Dit helpt om de urgentie en haalbaarheid van herbruikbare totaaloplossingen te vergroten bij onze klanten”, stelt Schotte.

Visie
“Wij ontwikkelen herbruikbare oplossingen als het technisch mogelijk is, we een aantoonbare lagere milieuimpact kunnen behalen en het een betaalbaar alternatief is voor onze klant. Voor de overige producten wordt gewerkt aan steeds duurzamere alternatieven, zoals folies en zakken uit gerecycled materiaal. Ik geloof dat als we hergebruik makkelijk én toegankelijk maken voor de klant, we klanten echt kunnen helpen om de overstap te maken. Het ontwikkelen, introduceren en opschalen van aantrekkelijke totaaloplossingen is dan ook de belangrijkste prioriteit van mijn team”, zegt Schotte. Ze vervolgt: “Hierbij richten we ons op systemen waarbij we het aantal keren hergebruik kunnen maximaliseren en daarmee de milieu-impact minimaliseren. Twee voorbeelden: Als eerste onze verhuuroplossingen voor maaltijdverpakkingen en bekers. Naast het wassen hiervan bieden we ook een aantal statiegeldoplossingen aan, zodat er zoveel mogelijk spullen retour komen en hergebruikt kunnen worden. Een ander voorbeeld is het hergebruik van bloemenemmers. Dankzij RFID-technologie weten we precies hoelang het duurt voordat elke emmer retour komt, zodat we de omvang van de voorraad hierop kunnen optimaliseren. Ook gaat het scannen sneller, waardoor we de operationele kosten in de keten laag houden, ook voor onze partners.” Het toegankelijk maken van het herbruikbare aanbod heeft de hoogste prioriteit voor Paardekooper. Schotte: “We werken ernaartoe om steeds meer van onze omzet te halen uit ons herbruikbare aanbod. Daarbij wordt Paardekooper niet alleen herkend en erkend vanwege haar expertise op het gebied van verpakkingen en Life Cycle Assessments, maar worden we ook door onze klanten en partners gezien als autoriteit op het gebied van totaaloplossingen rondom hergebruik.”

Imago
“Nu worden herbruikbare verpakkingsoplossingen vaak gezien als ‘gedoe’, of als ‘een project’. In mijn ideale wereld is het bestellen van een herbruikbare oplossing net zo makkelijk als het bestellen van een wegwerpverpakking”, zegt Schotte. “Daarom optimaliseren wij de processen en systemen met onze meest vooruitstrevende klanten, zodat de oplossingen ‘plug & play’ worden voor de rest.”
Een laatste tip hebben Schotte en Van Kruijsbergen voor iedereen die nog bezig is met het kraken van de code voor de perfecte, duurzame verpakking: “Wees in ieder geval de wetgeving voor”, sluiten de twee af.

verszakje - Ebe Bruinsma en Susan van Kruijsbergen.jpg Ebe Bruinsma en Susan van Kruijsbergen met het herbruikbare verszakje.

In de praktijk
Bij Paardekooper wordt elke dag met klanten gesproken om ze te inspireren met nieuwe ideeën. De accountmanagers staan ermee op en gaan ermee naar bed, vertelt Ebe Bruinsma, senior key accountmanager bij Paardekooper en een van de boegbeelden binnen de organisatie op het gebied van duurzaamheid en hergebruik.

Voorbeelden
“Ons creatieve team ondersteunt de retailer dan met nieuwe verpakkingen. Voor de stokbroden hebben we een functioneel herbruikbaar alternatief in katoen ontwikkeld”, vertelt Bruinsma. En ook op de groente-afdeling is al een herbruikbare verpakking: het verszakje. “We ontdekken nu meer en meer hoe de consument het gaat waarderen dat deze herbruikbare oplossing een verantwoorde en een duurzame verpakking is. Fantastisch ook dat dit verszakje wordt gebruikt als ‘Verspil-mij-niet-zakje’. De restantproducten op de groenteafdeling worden weer aangeboden in dit verszakje en dus niet weggegooid. Dit is praktisch en een duurzame oplossing”, geeft Bruinsma als voorbeeld. “Ook zijn we bezig met retailers om te onderzoeken hoe je het beste de kartonnen beker kan vervangen door een herbruikbaar bekersysteem.”

Analyseren
Paardekooper zoekt samen met retailers naar nieuwe verpakkingsopties. Dat betekent brainstormen en out-of-the-box denken. “Mijn motto is: verplaats je op de winkelvloer, spreek daar met medewerkers en luister naar hen, want zij spreken elk uur de consument. Daar leer je van. Door vervolgens de producten te zien, ruiken en proeven ontdek je samen wat andere mogelijkheden zijn met verpakkingen. De volgende stap is de verpakking analyseren en een nieuwe verpakkingsoptie testen op de winkelvloer. Elke dag leren we weer om functioneel en duurzamer te verpakken. Elke dag zijn er nieuwe uitdagingen om het gebruik van verpakkingen in de supermarkt door medewerkers, maar ook door de consument, te laten analyseren. Paardekooper bedenkt vervolgens een verantwoorde en duurzame oplossing. We hebben een prachtig vak. We nodigen de retailers graag uit in ons Experience Centre in Den Hoorn of Oud-Beijerland”, sluit Bruinsma af.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.