Kellanova Global Portfolio Image (2).jpg

Overname Kellanova door Mars nu officieel

MCLEAN - Mars neemt Kellanova, moederbedrijf van onder meer Pringles, en Kellog’s over. De voedingsfabrikant betaalt 32,5 miljard euro voor de overname. Een ‘sterke culturele fit, die twee op waarden gebaseerde en doelgerichte bedrijven samenbrengt’, volgens Mars. De Amerikaanse producent van huisdierverzorging, snacks en voeding en Kellanova hebben op 14 augustus officieel de overeenkomst wereldwijd kundig gemaakt.

Redactie |

Kellanova is de producent van snackmerken, waaronder Pringles, Cheez-It, Pop-Tarts, Rice Krispies Treats, NutriGrain en RXBAR en van voedselmerken zoals Kellogg's (internationaal), Eggo en MorningStar Farms. Het bedrijf bestaat al ruim honderd jaar en had in 2023 een netto-omzet van 13 miljard dollar in 180 markten. Bij de fabrikant zijn circa 23.000 mensen werkzaam. Het portfolio van Kellanova vormt een aanvulling op het huidige merkenbestand van Mars, waaronder Snickers, M&M'S, Twix, Dove, Extra, Kind en Nature’s Bakery. Ook heeft Mars heeft tien merken voor dierenverzorging in de portfolio. Het bedrijf telt ruim 150.000  medewerkers en had in 2023 een netto-omzet van ruim 50 miljard dollar.

Lees door onder de foto ↓

Steve Cahillane 3.jpg Topman van Kellanova, Steve Cahillane

Meer keuze en innovatie
Poul Weihrauch, ceo en office of the president van Mars, Incorporated, zegt: "Door Kellanova's portfolio van groeiende wereldwijde merken te verwelkomen, hebben we een substantiële kans voor Mars om een duurzaam snackbedrijf verder te ontwikkelen dat geschikt is voor de toekomst. We zullen het erfgoed en de innovatie achter Kellanova's ongelooflijke snack- en voedingsmerken eren en tegelijkertijd onze respectieve sterke punten combineren om consumenten en klanten meer keuze en innovatie te bieden. We hebben enorm veel respect voor de legendarische erfenis die Kellanova heeft opgebouwd en kijken ernaar uit om het Kellanova-team te verwelkomen."

 Enthousiast
"Dit is echt een historische combinatie met een overtuigende culturele en strategische fit. Kellanova is op een transformatiereis geweest om 's werelds beste snackbedrijf te worden en deze kans om bij Mars te komen werken stelt ons in staat om de realisatie van ons volledige potentieel en onze visie te versnellen. De transactie maximaliseert de aandeelhouderswaarde door middel van een transactie in contanten tegen een aantrekkelijke aankoopprijs en creëert nieuwe en opwindende kansen voor onze medewerkers, klanten en leveranciers. We zijn enthousiast over het volgende hoofdstuk van Kellanova als onderdeel van Mars, dat het talent en de capaciteiten van wereldklasse van beide bedrijven zal samenbrengen en onze gedeelde toewijding om onze gemeenschappen te helpen bloeien. Met een bewezen staat van dienst in het succesvol en duurzaam koesteren en laten groeien van overgenomen bedrijven, zijn we ervan overtuigd dat Mars een natuurlijke thuisbasis is voor de merken en medewerkers van Kellanova”, aldus Steve Cahillane, voorzitter, president en ceo van Kellanova.

Lees door onder de foto ↓

Poul Weihrauch .jpg Poul Weihrauch, ceo van Mars

Na afronding van de transactie, zal Kellanova onderdeel worden van Mars Snacking, en zal geleid worden door global president Andrew Clarke, met het hoofdkantoor in Chicago waardoor Mars nog meer als snackmerk wereldwijd kan opereren. Door de toevoeging van de Kellanova-merken wil Mars een merkopbouwende aanpak toepassen, lokaal investeren om het bereik te vergroten en innoveren. Het bedrijf wil meer voedingsopties introduceren die aan de veranderende behoeften in smaak en voorkeur van de consument voldoen. Clarke merkt op: "Dit is een geweldige kans om een breder, wereldwijd snackbedrijf te creëren, waardoor Kellanova en Mars Snacking beide hun volledige potentieel kunnen bereiken.”

Andrew Clarke .jpg Andrew Clarke