Formules

Ook de sint let op de portemonnee

CULEMBORG – Aldi heeft onderzoeksbureau GfK laten onderzoeken hoe de Nederlandse consument dit jaar met de hoge inflatie inkopen gaat doen voor Sinterklaas. Uit het onderzoek komt naar voren dat consumenten in de supermarkten hoofdzakelijk schoencadeautjes kopen. Knutsel- en hobbyspullen zijn het populairst.

Gerard van Oosbree |

Nog geen kwart van de gezinnen geeft aan de supermarkt als inkoopkanaal voor cadeaus te gaan gebruiken als het niet om snoep gaat. In de supermarkt zijn de gezinnen voornamelijk op zoek naar knutsel- en hobbyspullen, kinderboeken, spellen en puzzels.

Kosten
Van de ouders die schoencadeautjes geven laat meer dan de helft hun kind drie of vier keer hun schoen zetten. Een vijfde van de ouders geeft in het onderzoek aan minder aan schoencadeautjes uit te geven dit jaar. Een kwart van de ouders begint dit jaar eerder te beginnen met inkopen. Ze doen dat om de kosten te spreiden, gebruik te kunnen maken van aanbiedingen en alles op tijd binnen te hebben.

Namens GfK zegt Christine de Boer: “In het algemeen zijn consumenten zich bewust van de huidige crisis. Door minder uit te geven, eerder in te kopen en op andere plekken, zoals de supermarkt, te kijken proberen zij hierop in te spelen. Dat zie je ook in dit onderzoek terugkomen.”

Bron: Levensmiddelenkrant

netherlands-6707442.jpg