Foodhall-terras.jpg

ONL over btw-verhoging: ‘luie en rupsje-nooit-genoeg-oplossing’

DEN HAAG – Het huidige kabinet overweegt het btw-tarief van 21 procent te verhogen naar 21,4 procent om het begrotingstekort te verkleinen. ONL voor Ondernemers is hier niet blij mee.

Redactie |

ONL-voorman Erik Ziengs: “Dit btw-tarief omvat vrijwel alle producten en diensten met enkele uitzonderingen daargelaten. Dat betekent dat boodschappen en bijvoorbeeld een abonnement op een streamingdienst nóg meer omhooggaan. Het is een luie en makkelijke oplossing met hele negatieve gevolgen voor de Nederlandse economie.”

Vicieuze cirkel
Het ONL verwacht dat de btw-verhoging zal leiden tot een prijsstijging, wat de koopkracht van de Nederlandse consument zal verlagen. “Dit leidt weer tot loonsverhogingen en zo belanden we als land in een vicieuze cirkel. Ondernemers worden dubbel getroffen: enerzijds moeten de prijzen weer omhoog om de btw-verhoging op te kunnen vangen; iets dat ook weer leidt tot minder klanten. Anderzijds zal personeel loonsverhogingen eisen wanneer het dagelijkse leven weer duurder wordt,” aldus Ziengs.

Horeca
De horeca- en toerismebranche worden specifiek uitgelicht door de onafhankelijke ondernemersorganisatie, omdat deze sectoren al zwaar getroffen worden door de energiecrisis, loonsverhogingen en hogere huurkosten. ONL vreest dat de hogere prijzen klanten weg zullen jagen, wat de winstmarges verder zal verkleinen. Ook ondernemers in de grensregio’s worden genoemd, aangezien zij veel concurrentie ondervinden van buurlanden waar de prijzen voor boodschappen lager liggen. Door de btw-verhoging zullen nog meer mensen boodschappen in het buitenland gaan doen.

Kritische noot
Ziengs vindt de btw-verhoging tegenstrijdig. “De btw-verhoging staat ook haaks op de plannen uit het regeerakkoord waarin het kabinet juist aangaf het verdienvermogen en ondernemersklimaat te willen verbeteren. Het plotsklaps verhogen van het btw-tarief past hier niet bij. ONL adviseert het kabinet om eerst kritisch te kijken waar zij kunnen snijden in de kosten in plaats van de ondernemer voor de zoveelste keer te gebruiken als pinautomaat.”

Bron: Out.of.Home Shops