Jumbo data.jpg Data is nodig om inzicht te krijgen in klantgedrag.

Achtergrond

GS1: Noodzaak om samen te investeren in duurzaamheidsdata

VEGHEL – De sector levensmiddelen en drogisterij wil in 2025 enkel nog de datapool van GS1 gebruiken voor het delen van verpakkingsdata. Retailers en leveranciers hebben hierover afspraken vastgelegd in de strategic council van GS1 Nederland.

Redactie |

Inge Vening, manager Data Analytics & Product Management bij Jumbo, zegt: “Als we stappen willen zetten op het gebied van duurzaamheid, zullen we daarin samen moeten investeren. We hebben elkaar nodig.” Vening is verantwoordelijk voor onder meer data analyse en schappresentatie. Goede productdata is daarvoor noodzakelijk. Zij zegt: “Die halen we zoveel mogelijk binnen via GS1 Data Source, de datapool van GS1. Door onze eigen systemen daarop aan te sluiten, kunnen we die data volledig automatisch verwerken en meteen gebruiken. Omdat we zoveel productdata nodig hebben, is het niet meer te doen om die handmatig uit te vragen. Voor een deel doen we dat nu nog wel, maar daar willen we op korte termijn mee stoppen. Daar zijn we onze systemen nu op aan het inrichten.”

Kwaliteit data
Door het gebruik van de datapool worden de efficiëntie en de kwaliteit van productdata vergroot. Daarnaast zijn speciale bureaus actief die de kwaliteit van productnota controleren, zoals bijvoorbeeld de Data Management Services. “Belangrijk, want soms komt het aan op millimeters. Neem ons nieuwe geautomatiseerde distributiecentrum in Nieuwegein. Als de afmeting van een doos afwijkt van de waarde die in onze systemen staat, gaat het mis en staan de machines stil”, aldus Vening.

‘De roep om transparantie neemt toe’
Jumbo hecht veel waarde aan een efficiënt en betrouwbaar proces voor het delen van productdata. Zo blijkt uit Venings deelname aan de strategic council van GS1 Nederland. Zij merkt op dat niet alleen data nodig voor optimalisatie van de operationele processen van Jumbo, maar ook van belang is om inzicht te krijgen in klantgedrag en voor de voortgang van duurzaamheidsrapportages, om gerichter te kunnen sturen. Ook speelt de toenemende wet- en regelgeving rondom duurzaamheid toe. Vening: “De roep om transparantie neemt toe.”

Inzicht door datadeling
Ook klanten willen steeds vaker inzicht krijgen in de impact van producten op sociaal- en milieugebied, zoals herkomst van grondstoffen gezondheids- of duurzaamheidsscores en hulp bij het maken van een duurzame keuze. Jumbo maakt met andere retailers en leveranciers over het delen van data binnen de GS1. “Als lid van de strategic council kunnen we het belang van bepaalde thema’s of datavelden nog eens extra benadrukken. Omgekeerd krijgen wij ook meer begrip voor de situatie waarin leveranciers verkeren. Soms blijkt het verzamelen en delen van data complexer te zijn dan wij als retailers denken. We maken samen afspraken en leren van elkaar. Cruciaal, want we hebben elkaar echt nodig”, zegt Vening.

Impact
Een ander belangrijk onderwerp is verpakkingsdata. De samenstelling en het gewicht van verpakkingen geeft inzicht in hoeverre de retailers de negatieve impact van verpakkingen op het milieu, reduceren. Afgesproken is dat met ingang van 2025, de verpakkingsdata gedeeld wordt, waarbij deze minimaal één keer per jaar correct in de datapool staan.

Toekomst
“In de toekomst zullen we meer duurzaamheidsdata moeten delen, zoals bijvoorbeeld over de CO2-uitstoot van producten en het gehalte dierlijke en plantaardige eiwitten. Als weer zo’n vraagstuk op tafel komt, willen we vanaf het begin goede afspraken daarover maken. Dat is niet makkelijk, maar wel noodzakelijk voor een efficiënte en betrouwbare uitwisseling van data”, zegt Venis. Het gebruik van de datapool gaat voor meer efficiëntie en betere kwaliteit zorgen. Venis roept namens Jumbo alle retailers en leveranciers op om samen te werken: “Wij hebben onze rol op het gebied van duurzaamheid en leveranciers ook. Als we stappen op dat vlak willen zetten, moeten we samen daarin investeren. Niet alleen omdat de wetgeving dat eist, maar omdat we allemaal belang daarbij hebben. Als we haast willen maken met verduurzamen, is het zonde als we tijd verspelen bij het delen van data."

Bron: Levensmiddelenkrant