Nieuwe Keurmerkenwijzer helpt nep van echt onderscheiden UTRECHT – Consumenten hebben veel moeite om echte keurmerken van neplogo’s te onderscheiden. Dat kwam naar voren in onderzoek dat Motivaction deed in opdracht van Milieu Centraal en Stichting Milieukeur (SMK). Om consumenten te helpen is er een vernieuwde Keurmerkenwijzer beschikbaar die wordt ondersteund met een campagne.
Betrouwbare keurmerken van onafhankelijke organisaties helpen consumenten duurzame keuzes te maken op het gebied van milieu, dierenwelzijn en arbeidsomstandigheden. “Helaas zijn er ook talloze logo's die de indruk wekken dat een product is gecertificeerd terwijl dat niet zo is. Consumenten denken hierdoor een product met keurmerk te kopen, maar worden eigenlijk misleid. Op de verpakking worden bijvoorbeeld logo’s met een ‘groene’ uitstraling of afbeeldingen van blije dieren gezet, om milieu- of diervriendelijkheid te suggereren, terwijl het product geen onafhankelijk gecontroleerde keurmerken heeft die deze claims ondersteunen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) treedt hiertegen op en deelt stevige boetes uit als er sprake is van greenwashing. Ook vanuit Brussel komen nieuwe regels tegen greenwashing,” vertelt Paulien van der Geest, expert keurmerken bij Milieu Centraal.
Neplogo
In het onderzoek van Motivaction kregen consumenten naast echte keurmerklogo’s ook een neplogo te zien. Een kwart van de deelnemers dacht het valse logo, het woord eco en een takje in de kleur groen, goed te kennen. “Dit illustreert hoe eenvoudig het is om mensen met een willekeurig 'groen' logo de indruk te geven dat ze een product met een erkend keurmerk aanschaffen. Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de consumenten hierdoor wordt misleid,” vervolgd Van der Geest.
“De vernieuwde Keurmerkenwijzer springt in op deze behoefte. Bij de vernieuwing lag de nadruk sterk op het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de tool. We willen dat consumenten die in de winkel twijfelen over een keurmerk, gemakkelijk via hun telefoon de Keurmerkenwijzer erbij kunnen pakken en zichzelf snel van informatie kunnen voorzien. Daarnaast kan er nu gefilterd worden op verschillende duurzaamheidsaspecten. Vindt iemand dierenwelzijn het belangrijkste, dan staan met een druk op de knop de keurmerken bovenaan die het meest ambitieus zijn op het gebied van dierenwelzijn. Hetzelfde geldt voor milieu of arbeidsomstandigheden”, legt Van der Geest uit.
Bron: Levensmiddelenkrant