DEN BOSCH - Nederlandse huishoudens kopen meer en vaker biologisch. Dat blijkt uit de nieuwe GfK-cijfers die vandaag gepresenteerd worden op de Biobeurs, de vakbeurs van de biologische sector.
De verkoop van biologische producten is in twee jaar tijd met 42% gestegen. Met name verse biologische producten, zoals groenten, fruit, zuivel en vlees worden flink meer gekocht (+57%) en zijn goed voor 72% van de totale biologische omzet. Deze toegenomen omzet is volgens het GfK-rapport geen gevolg van de inflatie, aangezien de prijzen van het biologisch assortiment minder hard stegen dan de totale markt (9,9%).
De omzetstijging is wel te verklaren door de keuze van supermarkten om biologische producten meer en prominenter aan te bieden. “We zijn heel blij met de stappen die supermarkten zetten, die zichtbaar bijdragen aan de sterke groei van biologisch. De stijging naar een omzetaandeel van 3,8% is mooi, maar we zijn er nog lang niet. De overheidsambitie is 15%, dat betekent dat er nog veel moet gebeuren. We streven naar commitment door de hele keten en dat gaat de goede kant op”, aldus Michaël Wilde, directeur van Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector.
Daarnaast blijkt uit het GfK-rapport dat een groot deel van de consumenten blij is met de ontwikkelingen in de supermarkt en dat ze graag nog meer biologische producten in het schap zien. Ook zou 32% van de consumenten vaker biologisch kopen als het aanbod groter zou zijn. Maar de voornaamste reden om niet over te stappen op biologisch, is het gebrek aan kennis. Het vergroten van de kennis kan de biologische consumptie dus verhogen.
Bron: Levensmiddelenkrant