pexels-julia-larson-6113289.jpg

Nederlanders kopen meer alcohol tijdens de feestdagen

AMSTERDAM – Wat kopen Nederlanders en Belgen allemaal in de supermarkt tijdens de decembermaand? Onderzoeksbureau YouGov heeft daar onderzoek naar gedaan.

Redactie |

In België wordt er meer geld uitgegeven in december dan in Nederland. De leeftijdsgroep vijftig tot 64 jaar steekt hier in België bovenuit met bijna 20% meer uitgaven. Ook in ons land stijgen de uitgaven met de leeftijd mee. Vijftigplussers geven 15% meer uit tijdens de feestmaand.

Champagne
Nederlanders verwennen zichzelf wel op het gebied van alcohol, zoals een glaasje champagne, mousserende wijn of een likeurtje, tijdens de feestdagen. Deze dranken worden in Nederland vooral gereserveerd voor de laatste maand van het jaar, terwijl Belgen dit het hele jaar door drinken. Champagne wordt in ons land door 70% van de consumenten alleen in december gekocht. Niet-alcoholische opties worden niet zoveel verkocht in december, behalve thee en chocolademelk.

Inhoud winkelkarretjes
Tijdens de feestmaand verandert de inhoud van winkelkarretjes enorm. Producten, zoals kerststol, krentenbrood en suikerbrood, zijn heel populair in Nederland. Hier is een stijging van 274% te zien. Er is ook een toename van 135% te zien bij ragoutbakjes en 99% bij overig luxe verse vlees, zoals wild. Los van de etens- en drinkwaren die het goed doen, is er ook een stijging te zien bij de verkoop van kaarsen (222%) en batterijen (158%). In België zijn er ook verschillende producten die het tijdens deze maand veel beter doen dan normaal. Bij verantwoorde tussendoortjes en vers fruit is juist een daling te zien in beide landen. In Nederland betreffen deze dalingen 47% en 38%. Zoetigheid doet het juist wel weer goed. In ons land is er vooral vraag naar pepernoten, chocoladeletters en speculaas en speculoos.

Concluderend lijken Belgen tijdens de feestdagen vooral de focus te leggen op luxe en verfijning met een focus op wild en Nederlanders op traditionele feestmaaltijden en sfeermakers.

Bron: Levensmiddelenkrant