’s-HERTOGENBOSCH – Schillen, wassen en in porties snijden. Plakhanden en een druipende kin. Fruit eten is voor veel mensen een heel gedoe. Ondertussen is het heel gezond – het Voedingscentrum adviseert 2 stuks fruit te eten op een dag, of zo’n 200 gram. Maar hoe dan? Brand manager bij Fast Fruit Dominique van Bree heeft de oplossing: diepgevroren fruitstukjes, in soms onverwachte mixen, om naar hartenlust te gebruiken in bijvoorbeeld ontbijtjes of toetjes, of op snackmomenten. Superlekker en supermakkelijk. Of zoals Van Bree zegt: “Easy freezy!”
Fast Fruit is een gloednieuw merk. Het is voortgekomen uit het inzicht dat er nog geen merken zijn die diepvriesfruit verkopen. “Diepgevroren fruit vinden we al langer in het vriesschap. Maar het gaat altijd om private labels. Fast Fruit ziet kansen in deze markt: een merk trekt de categorie en inspireert de consument. Zo wordt de categorie groter en daar profiteren ook private labels van”, legt Van Bree de oprichting uit. Hoe pak je het vervolgens aan? De brand manager begon met een consumentenonderzoek. Met als hoofdvraag: waarom kiezen consumenten voor diepvriesfruit? Van Bree: “Er blijkt een enorme worsteling achter schuil te gaan, van mensen die wel aan hun dagelijkse portie fruit willen komen, maar niet goed weten hoe. Met Fast Fruit bieden we een oplossing, want hiermee tover je in een handomdraai je dagelijkse portie fruit op tafel. Easy freezy.”
Bijzondere mixen
Waarin onderscheidt Fast Fruit zich van de andere diepvriesfruitaanbieders? “Wij hebben allerlei bijzondere mixen die niet in private label verkrijgbaar zijn. Zoals een mix met yoghurtdrops, kersen en granaatappelpitjes. Deze mix is helemáál makkelijk, want je hoeft zelfs geen yoghurt meer toe te voegen. Je kan deze mix natuurlijk ook gebruiken als basis voor smoothies. En wat dacht je van onze mix met mango, papaja en roze pitaja? Exotische fruitsoorten die je niet zo snel in een privatelabelmix ziet”, zet van Bree uiteen.
Naast de bijzondere mixen heeft het merk ook vruchten die het in hun eentje moeten doen. Maar ook hier is iets bijzonders aan de hand. “We hebben avocadoschijfjes, die vind je nergens anders. Avocadoblokjes, die verkopen de private labels wel. De schijfjes kun je mooi gebruiken als garnering, en staan ook goed in je pokébowl. En we hebben bananenschijfjes, die vind je echt nergens anders. Net als açai-drops”, vertelt Van Bree.
Vrolijkheid
De brand manager is vanaf de start bij de ontwikkeling van het merk betrokken en heeft op ieder vlak wel haar stempel gezet, van de recepturen en verpakkingen tot de gehele communicatie. Wat vindt zij van het eindresultaat? “We hebben een heel nieuw kwalitatief merk neergezet met 3 bijzondere mixen, 4 pure fruitsoorten en 4 smoothiemixen. Daar ben ik trots op. We gebruiken de lekkerste fruitsoorten en helpen mensen met onze gemaksproducten hun dagelijkse portie fruit binnen te krijgen. Volgens de richtlijn van het Voedingscentrum gaat het om 200 gram fruit per dag. Onze verpakkingen bevatten 250 tot 300 gram fruit. Dat is dus één of anderhalf keer je portie fruit per verpakking. Dat zetten we daar dan ook op. Zo maken we het de consument nóg makkelijker. En over de verpakking gesproken: ook daar ben ik heel blij mee. De kleuren, de vrolijkheid. We hebben echt iets moois neergezet dat er absoluut uitknalt in het schap”, aldus Van Bree.
Naar het vriesvak
Fast Fruit is vanaf week 13 te vinden bij Plus en ligt vanaf week 16 bij Albert Heijn in de schappen. Het spiksplinternieuwe merk kiest voor een meervoudige aanpak bij de ondersteuning van retailers, zoals acties in de winkels en online en offline promoties (banners, productboosters, kassakoopjes). Van Bree: “Wij willen de promotie groots aanpakken. Onze ambities zijn dat wij ook tv- en radiocampagnes gaan voeren. Alles om de klant naar het vriesvak te leiden.”
Ook is de website www.fastfruit.nl gelanceerd. Daar vind je volop recepten en inspiratie.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.