plantaardig.jpg

Meer plantaardig bij Picnic en Spar

AMSTERDAM - Supermarkten Picnic en Spar gaan zich actief inzetten om meer plantaardige producten te verkopen dan dierlijke voor de eiwittransitie. Dit meldt Stichting Wakker Dier. In totaal zijn er nu elf supermarkten die deze stap zetten.

Redactie |

Albert Heijn, Aldi, Crisp, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin, Picnic, Plus en Spar hebben samen een marktaandeel in plantaardige producten van meer dan negentig procent. 40 procent van alle eiwitten die in supermarkten verkocht worden, is plantaardig. De genoemde formules hebben zich gecommitteerd aan een aandeel plantaardig van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030, waarbij de totale hoeveelheid eiwitten niet toeneemt. Zij publiceren jaarlijks hun voortgang. Supermarktketens zoals Vomar, Boni, Boon’s Markt, DekaMarkt, Hoogvliet, Nettorama en Poiesz hebben zich nog niet verbonden aan de doelstelling om meer plantaardig te verkopen, zegt Stichting Wakker Dier.

Volgens de Gezondheidsraad is een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten beter voor de gezondheid van de meeste Nederlanders en zorgt tegelijkertijd voor een 25% lagere milieu-impact van onze voeding. De Gezondheidsraad wijst supermarkten erop om consumenten hierbij te helpen.

Bron: Levensmiddelenkrant