pedestrian-zone-347468_1920.jpg

Meer drukte in het weekend dan doordeweeks

AMSTERDAM – Meer mensen kiezen ervoor om in het weekend te winkelen. Zondag is voor steeds meer mensen de dag om te gaan winkelen. Ook de zaterdag is populairder geworden in de afgelopen drie jaar. Zo blijkt uit een onderzoek van RMC Smart Retailing, onderdeel van Motivaction.

Redactie |

Het onderzoek laat zien dat het belang van de zondag als winkeldag met 5,1% is toegenomen in de afgelopen drie jaar. Bij de zaterdag is dat 3,8%. Het gezamenlijk shoppen in het weekend is toegenomen ten opzichte van de coronaperiode en de periode vlak daarna. Toe werd er meer in de doordeweekse dagen gewinkeld.

Bezoekmomenten
Ook in de tijdstippen waarop er gewinkeld wordt, is een verschuiving te zien. De piek ligt voornamelijk in de middag, tussen 12.30 en 16.30 uur, een stijging van 12,3%. Er zijn geen schommelingen merkbaar in de bezoekmomenten in de koopavonden.

Verblijfskwaliteit
Over de gehele linie is echter een afname in winkelbezoeken, ondanks de trend van winkelen in het weekend. Werk aan de winkel voor stadscentra. Stedelijke centra moeten aantrekkelijker voor bezoekers gemaakt worden door middel van een breed winkelaanbod, cultuur, horeca en diensten, zodat de verblijfsduur kan worden verlengd. Ook meer vergroening en aanwezigheid van waterpartijen worden als verbetering van de verblijfskwaliteit gezien.

Daling bezoekersaantallen
De bezoekersaantallen zijn vooral in de grote steden gedaald. Het winkelverkeer daalde met 7,8%. In middelgrote steden (75 duizend tot 250 duizend inwoners) was een daling van 3,7% merkbaar. Een deel van de daling is toe te schrijven aan de natte omstandigheden. In het tweede kwartaal was er een daling van 14% ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. Ook in het derde kwartaal was deze trend te zien, in tegenstelling tot de toename in het eerste kwartaal (+4,9%). 

Uit het onderzoek concludeert Motivaction dat er dus een afname in het totale aantal winkelbezoeken is en de Nederlandse consument duidelijke voorkeur voor weekendbezoek heeft. Het samenbrengen van winkelen, cultuur, horeca en groenvoorziening kan de aantrekkingskracht van onze binnensteden verbeteren, en helpen bij het aanpassen aan de veranderende voorkeuren van het winkelpubliek.  

Bron: Levensmiddelenkrant/ Out.of.Home Shops