Fabrikanten

Lotus koopt 'wholefood' snackmerk

GELDROP - Lotus gaat een partnerschap aan met het Britse Natural Balance Food. Het familiebedrijf maakt ‘wholefood’ tussendoortjes die Lotus verder wil doen groeien. De koekjesfabrikant neemt daartoe het merendeel van de aandelen over.

Joost Agterhoek |

Tot nu toe heeft Lotus Bakeries voornamelijk de focus gelegd op het traditionele segment van koekjes, zegt Jan Boone, ceo van Lotus, in een toelichting. “We beseffen evenwel dat er wereldwijd een groeiende vraag is naar gezonde, onbewerkte en smaakvolle alternatieven. De Nākd en Trek merken, die complementair zijn aan onze huidige producten- en merkenportfolio, zullen ervoor zorgen dat Lotus voor elk wat wils heeft”, aldus Boone.

Verdrievoudigd
Natural Balance Food (NBC) heeft in huismarkt Groot-Brittannië haar verkoop de laatste drie jaar verdrievoudigd, voornamelijk door een spectaculaire vraag naar natuurlijke producten in de Britse supers, meldt Lotus. Het topmerk van het in 2004 opgerichte bedrijf is Näkd, een lijn fruit- en notenrepen. Net als de andere merken zijn de snacks lactose-, tarwe- en glutenvrij.

Aandelen
Lotus heeft ruim 67 procent van de aandelen in NBC verworven van externe, niet-actieve investeerders, de oprichters van het Britse bedrijf behouden het merendeel van hun aandelen. De transactie is voor Lotus en NBC een bundeling van krachten op lange termijn, meldt Lotus.

DNA
Er is duidelijk afgesproken dat ‘het DNA van de merken ongewijzigd zal blijven’, aldus Lotus. Voor NBC is ongeveer 1,8 keer de verwachte netto omzet van het huidige boekjaar betaalt, naar verwachting 33 miljoen Britse pond (46 miljoen euro).

Bron: Out.of.Home Shops/Levensmiddelenkrant

samenwerking_natural_food_balance_lotus_900x525.jpg