Fabrikanten experimenteren met verkoop direct aan consument

NIEUWVEEN - Kaas, bier, kruiden, koffie: meestal koopt de consument deze producten in de supermarkt of laat de boodschappen thuisbezorgen. Maar een andere mogelijkheid dient zich nu aan: rechtstreeks kopen bij de fabrikant, via internet. Dat meldt de NOS vandaag.

Marleen Veldhuijzen |

Deze nieuwe manier van boodschappen doen is nu goed voor een jaaromzet van pakweg 80 miljoen euro. Dit blijkt uit een onlangs verschenen rapport van ABN Amro. Dat is in vergelijken met de totale jaaromzet van eten en drinken in de supermarkt (31 miljard euro en 1 miljard via internet) en stuk lager.

Experimenteren
Fabrikanten die experimenteren met verkoop direct aan de klant zijn Heineken, Verstegen en Old Alkmaar. Nespresso was op dit punt voorloper en verkoopt al heel lang koffiecupjes direct aan consumenten. Maar ook andere voedselgiganten willen blijkbaar de boot van 'direct leveren aan huis' niet missen. Unilever zegt tegen de NOS zeer geïnteresseerd te zijn in dit fenomeen en bevestigt ermee te experimenteren. "We zien het gedrag van consumenten veranderen, en we willen met onze merken iedereen bereiken", aldus een woordvoerder.

PepsiCo zegt dat er met Heineken gesprekken zijn over samenwerking. FrieslandCampina meldt dat directe verkoop nog in de kinderschoenen staat. "Vifit-sportvoeding verkopen we wel rechtstreeks, maar dat is relatief klein. In Azië verkopen we al kindervoeding."

Winstmarges
"Als belangrijke A-merkfabrikanten dit meer gaan doen, en óók nog eens goedkoper producten aanbieden dan in de winkel, dan zouden AH, Jumbo en andere supers daar niet blij mee zijn", zegt Rob Morren, onderzoeker bij ABN Amro. "Maar dat zie ik nog niet gebeuren. De winstmarges op voedingsmiddelen zijn in ons land al vrij klein, dus de kans dat consumenten producten goedkoper kunnen aanschaffen bij de fabrikant, is niet groot."

Bron: NOS

besparen-op-boodschappen-a900x525.jpg