Amsterdam – Supermarktformules scoren goed in het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek, dat het imago en de reputatie meet van retailketens. Wederom staan drie ketens in de top-10 sterkste retailmerken van Nederland : Albert Heijn, Lidl en Jumbo. En Lidl is de winnaar in de categorie prijs-kwaliteit.
Het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy meet de reputatie en het imago van retailmerken. Hieruit volgt de top-10 sterkste retailmerken van Nederland. Belangrijkste conclusie is dat de grootste merken qua imago hoogtijdagen beleven, ondanks de kaalslag in de retail. Net als vorig jaar is bol.com het sterkste retailmerk van Nederland. Albert Heijn zakt van de tweede naar de vierde plaats en wordt ingehaald door Kruidvat en Hema. Ook Lidl (nummer 7) en Jumbo (nummer 10) komen weer in de top-10 voor, op dezelfde plaats als vorig jaar.
Jumbo
Gemiddeld zijn retailmerken met 2 procent in kracht gestegen. Bij de grootste stijgers in merkkracht staat Jumbo op de vijfde plaats. Ook klimt Jumbo in de top-10 met de hoogste groeiverwachting, van nummer 8 naar nummer 6. Bij de meest sympathieke merken staat het Veghelse familiebedrijf op de negende plaats.
Discounters
Van de imagofactoren waarop alle winkelformules zijn onderzocht, blijkt de prijs-kwaliteitverhouding de belangrijkste te zijn. De winnaar in deze categorie is Lidl, Aldi staat op nummer 6 in deze top-10. Bij de merken met de hoogste groeiverwachting scoren Lidl en Aldi ook, hier blijven ze respectievelijk op een derde en tiende plaats staan.
Dalers
Maar er zijn ook dalers in merkkracht. Bij Plus is het imago het afgelopen jaar volgens het onderzoek een stuk fletser geworden in vergelijking met de concurrentie. Ze staan op de tweede plaats in de dalers in merkkracht, Emté staat op nummer 7 en Albert Heijn op nummer 9. AH staat dan wel weer in de top-10 van sympathiekste retailers op nummer 7 en komt nieuw binnen in de top-10 merken met de hoogste groeiverwachting, op nummer 8.
Bron: Levensmiddelenkrant