Vleesvervangers in de lift

ZALTBOMMEL – De populariteit van vleesvervangers in Nederland stijgt hard. Uit cijfers van IRI Nederland blijkt dat supermarkten ruim de helft meer omzet maken op de vaak op bonen of lupine gebaseerde vleesimitaties.

Mathijs van Eeten |

Waar supermarkten in 2016 in totaal 80,2 miljoen euro omzet draaide op vleesvervangers, is dat nu 122,8 miljoen euro. Echt ten koste van de vleesverkoop gaat dat niet. Zo groeit de omzet van pluimveevlees met 9,1 procent, waar op ander vers vlees een bescheiden 1,2% minder is verdiend. Daarbij maakt het onderzoeksbureau wel een kanttekening. “De omzetgroei is ook gedreven door stijgende prijzen”, vertelt een woordvoerder de Levensmiddelenkrant. “Dat in verband met het duurzamer worden van vlees en kip.”

In volume nam de verkoop van varken, rund en wild af met 9 procent, maakte pluimvee een groei door van 2 procent en werden vleesvervangers 51 procent meer verkocht.

Volgens de NOS eten Nederlanders nog altijd veel meer vlees dan vegetarisch. In de afgelopen 52 weken werd 2,6 miljard euro besteed aan vlees en ‘slechts’ 123 miljoen euro aan vleesvervangers.

Bron: IRI Nederland/Levensmiddelenkrant

 

20180719_152424-vegetarisch-vleesvervanger.jpg