LONDEN – Unilever lanceert verschillende toezeggingen en acties om kansen te creëren aan de hand van inclusiviteit. Het bedrijf wil hiermee mensen voorbereiden op de toekomst van werk en de levensstandaard in zijn waardeketen verhogen.
Om meer inclusiviteit te bereiken zegt Unilever toe om tegen 2025 jaarlijks 2 miljard euro uitgeven aan leveranciers die beheerd worden door mensen uit ondervertegenwoordigde groepen. De levensmiddelengigant wil daarnaast meer advertenties met mensen uit verschillende groepen, om- of bijscholing van het personeel voor een toekomstbestendige set vaardigheden, geld vrijmaken om jonge mensen en kleine en middelgrote ondernemingen meer kansen te bieden en ten slotte ervoor zorgen dat iedereen die rechtstreeks goederen en diensten aan Unilever levert tegen 2030 minimaal een leefbaar loon of inkomen verdient.
Kansen creëren
Unilever wil kansen creëren voor het personeel door meer focus te leggen op managementfuncties voor vrouwen en voor andere ondervertegenwoordigde groepen. Het gaat hierbij om mensen met een handicap, mensen uit de LGBTQI+ gemeenschap en etnische minderheden. Het bedrijf benadrukt wel er trots op te zijn een gelijk vrouw-man percentage in managementfuncties wereldwijd te hebben.
In Nederland is de multinational verder partner van het Dutch Marketing Diversity Foundation om binnen de marketingindustrie te zorgen voor gelijkheid, diversiteit, inclusie en antiracisme en partner van Refugee Talent Hub, dat vluchtelingen aan stages helpt. Binnen het bedrijf zijn er de Interchangeable Holidays en de Gender Transition Policy. Dit zorgt ervoor dat het personeel verlof voor feestdagen kan wisselen, bijvoorbeeld nieuwjaar voor Chinees nieuwjaar, en extra verlofopties voor personeel dat besluit een geslachtsverandering te ondergaan.
Vaardigheden
Om personeel op het werk van de toekomst voor te bereiden, leert Unilever hun vaardigheden zoals agile werken, growth hacking, het leiden van virtuele teams en digitaal presenteren. Medewerkers kunnen daarnaast gebruik maken van een Future Fit Plan workshop, die hun duidelijkheid moet geven in de nog te leren vaardigheden en kennis.
Ten slotte biedt het Unilever Future Leaders Programme aan de ene kant kansen aan Digital Analytics traineeships en aan de andere kant zijn er mogelijkheden voor niet geselecteerde sollicitanten om hun sollicitatie te verbeteren.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops