RENSWOUDE – De huismerkproducten van Kruidvat worden de komende jaren verder verduurzaamt. Dat laat moederbedrijf A.S. Watson Health & Benelux weten in het duurzaamheidsverslag van 2022. Eerder werd het assortiment Kruidvat Natures al uitgebreid en is de CO2-uitstoot met 6 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Voor dit jaar staat er een metamorfose van de snoepzak op de planning: die wordt vervangen door een papieren variant.
De CO2-uitstoot die in 2022 is verlaagd staat gelijk aan de gemiddelde uitstoot van zeventig huishoudens per jaar. Ed van de Weerd, ceo van A.S. Watson, geeft aan dat dit nog maar het begin is. “Een hele mooie prestatie waar we erg trots op zijn. We liggen dan ook op koers om in 2025 ons doel van 55 procent vermindering ten opzichte van 2018 te halen.” De verduurzaming van de eigen merk producten is ook voor de consument zichtbaar. “Ons totale assortiment bestaat voor een derde deel uit eigen merk producten. Daar zetten we zo veel mogelijk in op recycling en het gebruik van duurzame ingrediënten. Zo is Kruidvat Solait helemaal vernieuwd. De verpakking van deze producten bevat nu minstens 50 procent gerecycled plastic. Ook zitten er géén microplastics meer in. Een ander voorbeeld is het uitbreiden van de Kruidvat Natures-lijn, de meest duurzame optie binnen het eigen merk-portfolio.
Kruidvat wil door verdere verduurzaming het maken van een duurzamere keuze makkelijker maken voor klanten, waardoor het meer normaal wordt. “Niet omdat het moet, maar omdat we het willen.”
Snoepzakken
Eerder werden plastic wegwerpzakjes al in de ban gedaan en dit jaar volgt de snoepzak. Die zullen worden vervangen door papieren zakken. Ook in het distributiecentrum worden alternatieven gebruikt voor plastic verpakkingen, waardoor er per jaar 24 procent minder plastic nodig is.
Bron: Levensmiddelenkrant