Karin met soeppan.jpg Iconische merken, Karin Bloemen schudt ze zo uit haar mouw. “Ik hou van lekker fris, ik hou van lekker anders...”

Achtergrond

Karin Bloemen slaat de juiste toon van iconische merken aan

NIEUWVEEN - Iconische merkproducten in het keukenkastje, we weten allemaal wel voorbeelden te noemen. Is het niet door dat irritante riedeltje van een commercial dat als een oorwurm door je Spotifylijstje kruipt, dan is het wel het logo dat op je netvlies gebrand staat. We leggen die evergreens uit gewoonte of uit nostalgie in het boodschappenmandje. Sterker nog: ze staan vaak ook op het aanrecht bij de volgende generatie. Karin Bloemen is zelf een iconisch merk te noemen. Ze schudt de voorbeelden uit haar mouw en zet ze kracht bij met het zingen van iconische reclametunes.

Nanja Pol |

Zangeres, auteur, actrice en kleinkunstenaar Karin Bloemen begint haar relaas met een oorwurm die het hele weekend door mijn hoofd blijft zoemen: “Rij maar mee in de arrenslee door de sneeuw, wij nemen Bona mee, wij nemen Bona mee…” Zelf zegt ze niets met nostalgie te hebben. Haar legendarische hobby’s, haken en tuinieren, doen anders vermoeden. Ook zijn er aardig wat nostalgische merkiconen in de keukenkast te vinden, zoals het blikje appelstroop, het zakje vanillesuiker en het pak maizena. Zij geeft echter een andere uitleg aan het begrip nostalgie. Bloemen legt uit: “Ik noem het meer ‘jong geleerd is oud gedaan’. Je pakt het plezier van wat je vroeger meekreeg. Zo is haken bijvoorbeeld helemaal terug van weggeweest. Ik merk dat met name jonge mensen zelf iets willen maken in deze weggooimaatschappij. Het geeft een positief en goed gevoel van eigenwaarde. En dat geef ik mijn kinderen graag mee.”

Generatieoverschrijdend gedrag
Waar sommige producten de tand des tijds niet doorstaan, gaan andere juist generaties lang mee bij families. Soms heel bewust, maar vaak ook als vanzelfsprekend. Dat is heel herkenbaar voor Bloemen. “Ik gebruik altijd nog maizena uit het gele pakje om de jus wat dikker te maken. Vroeger gebruikte mijn moeder het al met een scheutje melk voor een bloemkoolpapje. En neem nou kokosbrood, dat lag bij ons thuis al op tafel. Mijn dochters hebben dat klakkeloos overgenomen en zelfs mijn kleindochter eet haar broodje graag met dit beleg”, vertelt ze. Ze vervolgt direct: “Boerenkool à la Marnix met – hoe kan het ook anders – een Unox rookworst. Die wint van alle rookworsten. Goed spul! Mijn dochter belde onlangs haar vader nog voor het recept.”

Meestal kookt haar echtgenoot en manager Marnix Busstra, maar zelf roert ze ook regelmatig in de pannen. Al is ze meer van het bakken. De boodschappen doen ze allebei. Bloemen gaat graag naar ‘haar’ kleine Sparretje in het dorp. “Daar hebben ze vers vlees en een heuse kaasafdeling.” Of ze weleens een product heimelijk in haar mandje laat glijden? “Niet eens per ongeluk, hoor. Pindarotsjes gaan er heel bewust in bij me.
Letterlijk.” Net als de rijstwafels en glutenvrije crackers en het slimme supermarktconcept: de verspakketten. Ze worden inmiddels iconisch genoemd bij Bloemen en Busstra. Het moet namelijk ook gezond en verantwoord, omdat ze allebei heel hard werken. De balans tussen werk en privé is wel een beetje zoek, zeker in dit jaar. De theaterduizendpoot zit namelijk precies veertig jaar in het vak en trekt het hele land door met haar jubileumtour. “De werkdruk, gecombineerd met mijn werkethiek – doen wat je beloofd hebt – is best vermoeiend. Maar begin volgend jaar gaan we er lekker tussenuit. We willen onze kinderen het goede voorbeeld geven en laten zien dat rust pakken ook belangrijk is,” aldus Bloemen.

"In mijn appeltaart ontbreken het iconische zakje vanillesuiker en, alle andere rassen ten spijt, de ouderwetse goudreinet niet"

‘Een pils om van te houden’
Bloemen heeft menig commercial ingesproken en -gezongen. Die van Amstel Bier, toch ook echt een iconisch merk, is haar het meest bijgebleven. Ze vertelt: “Zo’n 35 jaar geleden heb ik drie jaar lang de prijswinnende commercials met Peter Faber gedaan. Dat waren er wel zo’n 20 per jaar. Er was voor elke feestelijke gelegenheid wel een aparte reclame. We namen er verschillende op één middag op. Ik ben geen drinker en was na een paar slokjes al teut. Je snapt dat het een gezellige boel in de studio was. Ik zou graag ooit nog een keer een spotje met hem doen. Zowel Peter als het biertje zijn ‘om van te houden’.”

Geslaagd
De zangeres en actrice doet nog meer reclames, zoals voor icoonmerk Becel Pro Activ. Om de werking van de cholesterolverlagende producten geloofwaardig te laten overkomen, werd ze eerst zelf getest op haar cholesterolgehalte. “Nou, ik slaagde met vlag en wimpel”, verzucht ze. “Mijn bloedwaarden lagen hoog genoeg. Vervolgens heb ik het product een maand lang zelf gebruikt om te kijken of mijn cholesterolgehalte daardoor omlaagging. Na de opnames van de commercials ben ik het blijven gebruiken.”

Andere naam, zelfde product
Sommige iconische merken lijken uit levensmiddelenland te verdwijnen, maar ondergaan alleen een naamsverandering. Dit gebeurt bijvoorbeeld door een bedrijfsovername, een internationale strategische zet of omdat de producten niet meer in de huidige tijd passen en een frisse wind nodig hebben. Zo kreeg Smith’s chips de merknaam Lay’s en Caraco IJs transformeerde in Ola.
Bloemen noemt zelf Raider, dat onder de naam Twix verderging. “Weet je wat ik ook zo’n iconisch product vind, maar dat ik nergens meer tegenkom? Saroma, het toetje dat mijn moeder vroeger voor ons maakte”, aldus Bloemen. Dit product van Van Nelle verdween uit de schappen van de supermarkt en maakte plaats voor Kloppudding van Dr. Oetker. “Ook de rijstepap met bessensaus uit het kleine flesje stond in mijn jeugd regelmatig op tafel. Nu ik het zo opnoem, krijg ik er meteen trek in.”

Te duur
Een pakje Blue Band zul je echter niet terugvinden in Bloemens keuken. Ze legt uit: “Dat aten we vroeger omdat roomboter te duur was. In mijn klassieke appeltaart, echt een familieding, gebruik ik alleen maar echte roomboter. Het iconische zakje vanillesuiker, en, alle andere rassen ten spijt, de ouderwetse goudreinet, mogen natuurlijk niet ontbreken.”
Elk jaar, dus ook dit jaar, bakt ze de taart voor de kerst. Een traditie waar ze zich echt op kan verheugen. Zelfs al vragen haar man en kroost soms of het niet eens tijd wordt voor wat anders. “Maar daar trek ik me niets van aan. Want zodra mijn signature baking ter tafel verschijnt, is iedereen weer om”, klinkt het uit het gouden keeltje van La Bloemen.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.