Wortel Collectief 3.jpg Emilie Haspeslagh (Ardo), Debora van der Zee-Denekamp (Unilever), Fanny Weinbreck (Agrifirm) en Daniek Ehrismann (Jumbo) op het wortelveld

Achtergrond

Unieke ketensamenwerking in ‘Het Wortel Collectief’

AMSTERDAM – Vier ketenpartners werken samen in ‘Het Wortel Collectief’ om in Nederland regeneratieve landbouwpraktijken te implementeren. De vier zijn supermarktketen Jumbo, voedingsmiddelenfabrikant Unilever, boerencoöperatie Agrifirm en de Belgische producent van vriesverse groenten Ardo. De naam refereert aan het eerste gewas waar de vier bedrijven zich gezamenlijk op richten, wortelen.

Redactie |

Regeneratieve landbouw is belangrijk voor de toekomst voor zowel de voedselvoorziening als de opbrengsten voor de boeren. Met deze manier van landbouw blijven de natuurlijke hulpbronnen behouden in plaats van dat ze uitgeput worden. Elk stuk landbouwgrond en elke boerderij is hierin uniek en niet elke regeneratieve methode is overal geschikt. In het project worden verschillende methodes ingezet, waaronder ondiep ploegen, het planten van bodembedekkers en het gebruik van organische meststoffen en biologische gewasbeschermingsmiddelen.  

Unieke kennis
Fanny Weinbreck, global r&d director bij Agrifirm, licht toe: “Als Nederlandse coöperatie van boeren, zetten we onze unieke kennis en ervaring in om vandaag al oplossingen te ontwikkelen die morgen nodig zijn voor een gezonde bodem, gezonde gewassen, een gezonde natuur en een eerlijk inkomen voor boer en teler. We zien regeneratieve landbouw als een veelbelovende aanpak en delen onze oplossingen en ervaring op en rond het erf graag binnen het Wortel Collectief. Zo helpen we om het project vorm te geven en denken we met de partners mee over de implementatie van de regeneratieve praktijken. Op die manier bouwen we samen proactief aan de voedselketens voor de toekomstige generaties.”

Emilie Haspeslagh, duurzaamheidsdirecteur van Ardo voegt toe: “Bij Ardo zijn we er sterk van overtuigd dat regeneratieve landbouwpraktijken met een focus op de verbetering van de bodemgezondheid de sleutel zijn tot duurzamere voedingsproductie. Door samen te werken binnen het Wortel Collectief, kunnen we innovatieve landbouwpraktijken op grotere schaal implementeren en waardevolle kennis delen. Wij zien dit project als een belangrijke stap in onze missie om gezonde, duurzame voeding voor iedereen beschikbaar te maken. Samen met VP Landbouw zijn we verheugd om diepgevroren wortelen te leveren die later dit jaar in Unilever-producten zullen worden gebruikt.”

Lees verder onder de foto ↓

Wortel Collectief 2.jpg

Kennis delen
Debora van der Zee, general manager nutrition Noord-Europa bij Unilever, vertelt: “Unilever zet al langere tijd in op een aantal regeneratieve landbouwprojecten. Binnen het Wortel Collectief gaan we de komende tijd veel leren en kennis uitwisselen. Deze opgedane kennis zetten we in om de komende jaren projecten toe te voegen en op te schalen, om zo onze bijdrage te leveren aan de transitie naar een toekomstbestendig voedselsysteem.” 

Ton van den Hoek, manager AGF Jumbo Supermarkten, vult enthousiast aan: “Duurzaamheid maakt integraal onderdeel uit van onze bedrijfsvoering. We willen samen met leveranciers en ketenpartners, actief bijdragen aan wat goed is voor mens, dier en natuur. We zijn er trots op dat onze verse waspeen, die op basis van regeneratieve landbouwpraktijken is geteeld, nu al beschikbaar is in de ruim 700 Jumbo winkels. Het is voor ons ook belangrijk om te leren over de toekomst van teelt van gewassen, daarom dragen we hier graag aan bij.”

Bron: Levensmiddelenkrant