Minder en Beter verpakken - wit.png

Jumbo zet stappen in terugdringen van verpakkingsmateriaal

VEGHEL - Jumbo zet opnieuw stappen om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Hierbij wordt ook naar kwaliteit en gebruik gekeken, zodat klanten gemak blijven ervaren. De ambities sluiten aan op de klimaatambities van Jumbo.

Redactie |

Een van de aanpassingen is dat de Jumbo Biologische Melk in literpak vanaf deze week zonder dop in de winkel te vinden is. Hiermee wordt op jaarbasis ruim 9.000 kilogram plastic bespaard. En dat betekent 23.000 kilogram minder CO2-uitstoot. Naast een nieuwe melkverpakking voert Jumbo, samen met (lokale) ketenpartners, meerdere aanpassingen door bij haar huismerk voor een verdere reductie in verpakkingsmateriaal.

Minder en betere verpakkingen
Afgelopen kwartaal heeft Jumbo verschillende stappen gezet op het gebied van verpakkingsreductie. Zo heeft de supermarktketen de onderlegger voor verse pizza’s verkleind. In de Jumbo Maaltijdsalade Gerookte Kip Guacamole wordt niet langer een cup, maar een sachet gebruikt. Ook is er in de verpakking van Jumbo Paaseitjes minder plastic en geen sluitclip meer gebruikt. Tot slot maakt Jumbo gebruik van 70% gerecycled en mono-materiaal in de hoezen van Jumbo Kies & Mix Bloemen. Met al deze stappen wordt er zo’n 58.000 kilogram verpakkingsmateriaal bespaard wat resulteert in 184.000 kilogram minder CO2-uitstoot. 

Jumbo streeft ernaar om in 2025 twintig procent minder verpakkingsmateriaal te gebruiken dan in 2020. De supermarkt kijkt daarom, in samenwerking met (lokale) ketenpartners, hoe het minder of beter verpakkingsmateriaal kan gebruiken. Denk hierbij aan meer recyclebaar en gerecycled verpakkingsmateriaal, herbruikbare verpakkingen en verpakkingen van mono-materiaal.

Jumbo Impactfonds
Jumbo richt zich samen met haar leveranciers op een emissiereductie van 50% in de productketens in 2030. Daarnaast streeft de supermarktketen ernaar om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn, zowel binnen haar eigen bedrijfsvoering als in de productieketens. Om resultaat te boeken in de toeleveringsketens heeft Jumbo het Jumbo Impactfonds opgericht. Hiermee wil de supermarktketen ook impactvolle ideeën van (lokale) ketenpartners stimuleren, die bijdragen aan de CO2-reductie in de productieketens.

 Bron: Levensmiddelenkrant