UTRECHT - Jumbo verhoogde de afgelopen drie weken de prijzen van een aanzienlijk aantal producten. Terwijl de Veghelse formule gemiddeld zo’n 400 prijsverhogingen per week doorvoert, zijn dat er nu gemiddeld 1500 tot 2000.
Hieraan kunnen talloze redenen ten grondslag liggen, waaronder de geplande btw-verhoging volgend jaar. Dit bevestigt Thijs van der Tuin van Inprijsverhoogd.nl desgevraagd tegenover Levensmiddelenkrant, naar aanleiding van berichtgeving hierover in De Telegraaf. Volgens zijn gegevens heeft Jumbo in drie weken tijd in totaal 5103 producten in prijs verhoogd. Zo steeg het prijskaartje van Jumbo-producten zoals biologische yoghurt met 5,3 procent, eierkoeken met 5 procent, gesneden champignons met 5,1 procent en kip Caesar met 4,2 procent. “Het is moeilijk te zeggen of de btw-verhoging vanaf volgend jaar de belangrijkste reden is voor de prijsstijgingen bij de Veghelse formule”, benadrukt Van der Tuin. “Het kan ook zijn dat Jumbo haar gevoerde prijsbeleid bij specifieke producten achteraf gezien toch te scherp vond. Er kunnen echter talloze andere redenen zijn voor de verhogingen.”
Eigen prijskoers
Inprijsverhoogd.nl ziet volgens Van der Tuin de laatste weken ook relatief meer prijsverhogingen bij andere formules. “Alleen bij Albert Heijn zien we niets gebeuren. De Zaanse formule lijkt haar eigen prijskoers te blijven varen. Bij bijvoorbeeld Dekamarkt, Dirk van den Broek en Vomar zijn, zij het in mindere mate dan bij Jumbo, wel wat meer producten in prijs gestegen. Deze stijgingen zouden verband kunnen houden met de jaargesprekken die de formules op dit moment met fabrikanten voeren over 2019.”
Bron: Levensmiddelenkrant