verskeuken-jumboamsterdamamstelplein.jpg

Jumbo stopt met vleespromoties

VEGHEL – Jumbo neemt afscheid van vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit past naar eigen zeggen in de strategie van Jumbo om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn.

Redactie |

Een tussenstap naar die ambitie is dat Jumbo streeft naar een gelijkwaardig aandeel van 50% plantaardige en 50% dierlijke eiwitproducten in 2025. Bovendien sluit het besluit van stoppen met vleespromoties aan bij het doel van Jumbo om elke dag lage prijzen te hanteren. Ton van Veen, ceo van Jumbo, legt uit waarom dit besluit is genomen. “Met het stopzetten van vleespromoties zetten we een belangrijke stap in de richting van onze bijdrage aan de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding. We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen. Wij zijn niet over een nacht ijs gegaan in het streven naar een 50/50 eiwittransitie-doel in 2025. Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties.”

7 Zekerheden
De welbekende 7 zekerheden van Jumbo passen ook bij het besluit dat de Veghelse formule nu heeft genomen, namelijk altijd en elke dag een betaalbare prijs vragen voor boodschappen. Het streven om in 2030 60% van het assortiment te laten bestaan uit plantaardige eiwitproducten en veertigprocent uit dierlijke eiwitproducten, is in lijn met het advies van de Gezondheidsraad. “Maar bijdragen aan de transitie doen we niet alleen. Daarom blijven wij ons ook inzetten voor verdere verduurzaming van de vleesketen samen met onze ketenpartners,” stelt Van Veen. 

Bron: Levensmiddelenkrant