Foto-bron-NBC.png Foto: NBC

Inzicht verspilt minder brood en banket

VEGHEL – Met dagverse producten als brood en banket is het erg lastig om verspilling tegen te gaan. De Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zet zich voor haar leden in om de reststromen en verspilling inzichtelijk te maken. Dat heeft al tot forse dalingen geleid.

Redactie |

Uit de door NVB-leden verzamelde registraties komt naar voren dat het aandeel in reststromen ten opzichte van het productievolume van banket in 2022 ten opzichte van 2020 met 27% is afgenomen. Voor brood is het aantal retouren zelfs gedaald met 30% in dezelfde periode.

Reststromen
De aangesloten bakkerijen monitoren vrijwillig al hun reststromen en verspilling. Ze gebruiken daarvoor een template dat is ontwikkeld in samenwerking met Wageningen University & Research (WUR). Op de reeds beschikbare data van de jaren 2020-2022 heeft WUR een data-analyse uitgevoerd. “Verbouwen, verwerken, bakken en vervoeren. We stoppen veel energie in de productie van ons brood en banket. Het is dan ook zonde als dit voor niets is geweest,” aldus Toine Timmermans, directeur van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling. “Het verminderen van voedselverspilling begint met inzicht door monitoring. Voorkomen van verspilling in een efficiënte brood- en banketketen is een effectieve stap naar een verantwoord en duurzaam voedselsysteem.”

Diervoeding
Brood dat retour komt wordt verwerkt tot diervoeding. Volgens de Europese definitie is dat geen verspilling, maar toch is het voorkomen van deze reststroom in de keten beter. Met het inzicht werken de bedrijven aan optimalisatie van de productieprocessen. Dat zullen ze de komende jaren blijven doen. Wim Kannegieter, directeur van de NVB: “We zijn blij dat we als sector gezamenlijk dit initiatief hebben genomen en dat de eerste resultaten duidelijk zichtbaar zijn. We zetten flinke stappen naar verduurzaming van de bakkerij industrie.” Dit jaar werkt de vereniging samen met de aangesloten bedrijven aan het nog verder terugdringen van verspilling, om nog meer bedrijven mee te laten doen aan de monitoring om als sector nog beter inzicht te krijgen.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops