Foto 1.jpg Sven Beckers met zijn vrouw Melissa en zoon Dani.

Ondernemers

Interview met jongste SSK-ondernemer Sven Beckers

HEER – Lange tijd wist Sven Beckers niet wat hij wilde worden, maar nadat hij een vacature tegenkwam voor supermarktmanager bij Lidl was hij om: “Dát zag ik mijzelf wel doen.” En dat bleek een succes: inmiddels heeft hij een eigen Plus-vestiging in Heer én ontving hij recentelijk het Super Supermarkt Keurmerk.

Yentl Bocxe Strik |

Na drie jaar als supermarktmanager bij Lidl was Beckers klaar voor een nieuwe uitdaging. “Mijn vrouw en ik kwamen tot de conclusie dat we samen wilden gaan ondernemen, en dat we hierin behoefte hadden aan zowel de vrijheid die het ondernemerschap met zich meebrengt als het risico nemen.” Na een gesprek met Constan Schuurman, manager werving en selectie bij Plus, besloot Beckers zich te storten op de ondernemersopleiding van Plus. Enkele jaren na het succesvol afronden van de opleiding kwam het pand in Heer op Beckers’ pad. “De heer Schriever, de vorige ondernemer van de winkel, ging met pensioen en zocht een geschikte opvolger. Mijn vrouw en ik heb de winkel anderhalf jaar geleden overgenomen.”

SSK
Onlangs verdiende Beckers voor zijn supermarkt het Super Supermarkt Keurmerk, waarmee zijn inzet op verschillende fronten werd bezegeld. “Met een ondernemerscarrière van amper anderhalf jaar zijn we de jongste ondernemers met dit keurmerk op onze gevel”, zegt hij trots.
Om in aanmerking te komen voor het SSK worden de ondernemer en diens winkel beoordeeld op lokale betrokkenheid, stimulerend personeelsbeleid, onderscheidend assortiment, duurzame energie, slimme logistiek, veilige omgeving en bewuste afvalreductie.

Afvalreductie
Hoewel Beckers op alle zeven aspecten goed beoordeeld is, blinkt de winkel van Beckers extra uit op het gebied van afvalreductie. “We hebben een nauwe samenwerking met de lokale voedselbank. Dagelijks doneren we dag-oud brood, vlees, vleeswaren, groenten en fruit dat overblijft, waarmee de minderbedeelde buurtgenoten kunnen worden voorzien van boodschappen. Maar het mes snijdt aan twee kanten, want daarnaast zorgt het ook voor een stuk minder afval. Waar we voorheen zes containers per week nodig hadden, redden we het nu met drie containers.”

"Mijn hart zegt verbouwen, maar mijn hoofd zegt nee"

Eigen bakje mee
Ook op het gebied van plasticreductie scoort de winkel van Beckers hoge ogen. De ondernemer vond de nieuw ingevoerde SUP-reglementen een mooi moment om de plastic broodzakjes te vervangen door een papieren vervanger. “Maar helaas gaat dat niet voor alle producten. Voor de bakjes voor de verse salades die wij scheppen is nog geen goed plasticvrij alternatief, dus deze scheppen we voorlopig nog in een plastic bakje, mét SUP-toeslag.” Of natuurlijk in een zelf meegebracht bakje. Maar dit is iets wat de ondernemer nog maar weinig ziet gebeuren. “De consument dient hiertoe echt nog ‘opgevoed’ te worden. Het zit er nog niet in om eigen bakjes mee te brengen, maar hier liggen zeker nog kansen”, aldus Beckers.

Uitdagingen
Plus Beckers is een zogenoemde ‘1.0-winkel’. Hoewel de ondernemer niets liever wil dan zijn vestiging upgraden naar 2.0, hebben Beckers en zijn vrouw het nog niet aangedurfd om de verbouwing aan te gaan. “Per 1 september krijgen we te maken met de 10% loonsverhoging voor ons personeel, en dat zal ons rendement drukken. Daarnaast loopt ons huidige energiecontract eind dit jaar af, wat zorgt voor een flinke kostenverhoging. Hoewel we dromen van een 2.0-winkel hebben we de verbouwing dus nog even uitgesteld. Als startende ondernemer heb ik nog niet het spek op de ribben om klappen op te vangen als het mis gaat”, legt Beckers uit.
Toch is die verbouwing naar 2.0 uiteindelijk nog wel het doel. “De winkel is wel aan vernieuwing toe, en met een 2.0 kan ik het pand volledig volgens mijn visie inrichten. Een groot aandeel van mijn omzet is afkomstig vanaf de agf-afdeling, dit is bijna 14%. Die afdeling moet dus groter, wie weet zit hier nog meer in. Voor nu even aankijken wat de markt gaat doen. Mijn hart wil graag naar 2.0, maar mijn hoofd zegt: je moet nog even wachten, dit is nu niet verstandig.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: