ZEIST – De vlaggetjes hangen uit, de ballonnen zijn opgeblazen en de taart staat klaar. Het is feest op het Essity-kantoor in Zeist, want Tempo bestaat 95 jaar! Het jubileum is afgetrapt met een grootse samenwerking en een half jaar lang heeft de fabrikant van zakdoekjes en tissues feestelijke activiteiten om de 95 jaar goed te vieren. Levensmiddelenkrant spreekt Karina Czichowsky (brand marketing manager), Linda Stienstra (shopper marketing manager) en Claire Grootveld (category manager consumer tissue) over het verleden, het heden en de toekomst van Tempo.
Tempo is ontstaan in 1929, toen oprichter Oskar Rosenfelder het patent voor ‘Tempo’ papieren zakdoekjes aanmeldde. In 1930 werden de eerste zakdoekjes van Tempo in Duitsland verkocht. Toen al stond het merk voor innovatie, hygiëne en gezondheid. De producten van Tempo sloegen aan en eind jaren 50 was het merk door heel Duitsland te vinden. Dat was ook het moment waarop Tempo haar opwachting op de Nederlandse markt maakte. Met een innovatief breekpak voor zakdoekjes wist Tempo ook hier een succesvolle speler in de markt te worden.
Innovatie
In alle jaren die kwamen, groeide het merk door en ontpopte zich tot een sterk merk binnen de categorie zakdoeken & tissues. Innovatie speelt hierin een belangrijke rol. Zo introduceerde Tempo in 1998 de tissuebox en ook daarna bleef het merk bezig met innoveren. In 2015 verbeterde Tempo bijvoorbeeld de zachtheid van haar zakdoekjes, en in 2017 wist het merk zich nog verder te onderscheiden in de markt. “Tempo luistert naar de consument en wat bleek een grote irritatie te zijn bij zakdoekjes? Verkruimelde zakdoekjes in de wasmachine. Daarom hebben we daar een oplossing voor bedacht: wasmachinebestendige zakdoekjes”, vertelt Czichowsky.
Ook in de laatste paar jaar is Tempo blijven innoveren. Czichowsky: “In 2019 hebben we de Quick&Easy-opening op de tissueboxen geïntroduceerd. Eerst was deze van plastic en inmiddels van papier. De opening zorgt ervoor dat je gemakkelijk één tissue kan pakken zonder dat deze scheurt of dat je meerdere tissues tegelijk krijgt.”
Biologisch afbreekbaar
Bij Tempo staat naast innovatiekracht ook duurzaamheid hoog in het vaandel. Dat komt terug in zowel het productieproces als bij de producten zelf. “Het is voor ons belangrijk om de zakdoeken en tissues niet alleen bijzonder zacht en sterk te maken, ook streven we ernaar om dit op de meest milieuvriendelijke en duurzame manier te doen. De grondstoffen van onze weefsels komen uit verantwoorde bronnen en daarnaast willen we minder afval produceren. Behalve de CO2-voetafdruk speelt het gebruik van water een belangrijke rol in onze duurzaamheidsstrategie en -processen. Momenteel wordt al het water dat tijdens de productie wordt gebruikt, gezuiverd en teruggevoerd naar de watercyclus”, zegt Czichowsky.
In 2019 heeft Tempo een product gelanceerd onder de naam Natural & Soft. Deze zakdoeken en tissues zijn vrij van geur- en kleurstoffen en gemaakt van ongebleekte vezels. Sinds vorig jaar zijn de Tempo Original zakdoekjes en tissues biologisch afbreekbaar. “Bovendien is het folie waarin de zakdoekjes verpakt zijn, gemaakt van meer dan 30% gerecycled plastic en de verpakking is recyclebaar2. Ook wordt er sinds twee jaar veel minder inkt gebruikt voor de prints op de folie, waardoor de verpakkingen wat meer doorzichtig zijn”, aldus Czichowsky.
Lees verder na de foto ↓
Positie in de categorie
Zakdoekjes en tissues vormen ongeveer 10% van de totale categorie papierwaren1, waar Tempo zich positioneert als een sterk A-merk. Hoe behaalt en behoudt Tempo deze positie? “Tempo mag dan misschien niet de goedkoopste zijn in de categorie, maar de kwaliteit is wat de producten van Tempo onderscheidt”, stelt Grootveld. “Als consumenten onze zakdoekjes gebruiken, weten ze dat het werkt naar behoren. Tempo geeft de consument zekerheid. Daarbij hebben de zakdoekjes van Tempo de 3-in-1 productbelofte: fluweelzacht, wasmachinebestendig en biologisch afbreekbaar.”
Daarbij is zichtbaarheid key voor Tempo. “De productgroep zakdoeken en tissues is een echte basket builder . De producten zijn niet direct het eerste waar shoppers aan denken zodra zij een winkel binnenlopen. Daarom is het belangrijk dat de producten meer uit de schappen komen”, zegt Stienstra. “Activaties zijn hierin belangrijk. We proberen activaties altijd ‘fun’ te maken voor de shopper. Tijdens een near store sampling hebben we door middel van een rad van fortuin de hele familie betrokken, bijvoorbeeld door zachte knuffelkonijnen als prijs weg te geven. Bovendien hebben we voor onze Original Tempo tissueboxen kleurrijke designs die twee keer per jaar veranderen. Dit symboliseert waar Tempo voor staat: emotionele openheid, klaar voor alles en onderdeel van het dagelijks leven.”
Invloed van seizoenen
De seizoenen zijn bovendien van grote invloed op de verkoop van Tempo-producten. Grootveld: “We merken dat in het eerste en vierde kwartaal van het jaar onze producten meer in trek zijn, wat komt door het griepseizoen. Ook hooikoorts is een belangrijk thema waar onze producten op aansluiten. We zijn dan echt een must-have.”
Stienstra voegt toe: “Op die momenten is second placement voor impulsaankopen erg belangrijk. Daarmee kunnen we echt een mandjesvuller zijn, wat ook weer interessant is voor retailers. De zakdoekjes van Tempo zijn uniek en herkenbaar in de blauwe verpakking, en de tissueboxen met de vrolijke designs. Daarnaast hebben we met onze zakdoekjes en tissues ook een dual-usage strategie. De zakdoekjes zijn voor onderweg en de tissueboxen voor thuis of op kantoor.”
Tranen gelachen
Er kan wel gesteld worden dat Tempo als merk al 95 jaar lang onderdeel is van vele huishoudens. Om het jubileum in Nederland af te trappen is Tempo een bijzondere samenwerking aangegaan. “Guus Meeuwis speelde dit jaar voor de laatste keer zijn concertreeks ‘Groots met een Zachte G’ in het Philips Stadion in Eindhoven. En wat past er nou beter bij zo’n emotionele concertreeks dan Tempo’s zakdoekjes? Tempo is er voor de consument in goede en slechte tijden, dus samen met Guus Meeuwis hebben we de campagne ‘Tranen gelachen’ bij zijn concerten gevoerd, verwijzend naar de titel van een van zijn nummers”, vertelt Stienstra. “Bij de concerten was Tempo overal te vinden: er werden samples uitgedeeld en het foodcourt was voorzien van Tempo-branding.”
En ook de rest van het jaar viert Tempo feest. In winkels zijn verjaardagsdisplays te vinden. Bovendien zijn de productverpakkingen voorzien van een speciaal verjaardagsdesign. En wie jarig is trakteert, dus kunnen consumenten kans maken op verschillende prijzen, in totaal ter waarde van € 95.0003. “De prijzen zijn ook weer gelinkt aan de 3-in-1-belofte van Tempo: consumenten maken kans op prijzen die zacht, technologisch of duurzaam zijn”, legt Stienstra uit.
Glansrijke toekomst
Het verleden en heden van Tempo kunnen dus als positief worden bestempeld. Hoe ziet de toekomst van Tempo eruit? “Enorm glansrijk”, zegt Stienstra. Czichowsky en Grootveld zijn het hiermee eens. “Met Tempo gaan we verdere focus leggen op duurzaamheid en kwaliteit, ook promoties blijven belangrijk voor een A-merk in de productgroep zakdoeken en tissues. Hierbij is het belangrijk om een goede balans te vinden en consumenten te blijven overtuigen van de kwaliteit van Tempo-producten. Door de hoge inflatie van het afgelopen jaar letten mensen toch meer op hun portemonnee. We hebben een sterke merkpositie en daarmee de middelen om ook nieuwe consumenten aan te trekken”, zegt Grootveld. Czichowsky vult aan: “Ook blijven we altijd innoveren bij Tempo, dat zit echt verweven in onze identiteit. Uiteraard zijn we achter de schermen druk met de marketingplannen voor 2025. Tot en met december concentreren we ons in ieder geval op de 95e verjaardag van Tempo.”
1 NIQ - SM/D/Overig incl. Ecom P6 MAT t/m week 24 2024.
2 Afhankelijk van lokale recycle wet- en regelgeving.
3 Verdeeld over alle deelnemende landen DE, AT, CH en NL.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.