BREDA – Waar is dat feestje? Uiteraard bij Look-o-Look! Na de rebranding vijf jaar geleden is het merk weer helemaal terug van weggeweest en kun je een snoepschap zonder niet meer voorstellen. Zoals 55 jaar geleden bedacht, is het merk nog steeds de kleine snoepwinkel in de supermarkt. Niet altijd meer met die presentatie, maar wel met het assortiment. En dat laatste breidt steeds verder uit. Zo vertellen Anne Veldscholten, brand manager Candy en Luuk Olde Hengel, senior group brand manager Candy BLX, bij Perfetti Van Melle.
Hoe gaat het met Look-O-Look?
Veldscholten: “Het merk heeft al een hele evolutie meegemaakt. De grootste verandering is dat we vijf jaar geleden een totale rebranding hebben gedaan. Look-O-Look is in de kern een uniek concept, dat is gebracht als de kleine snoepwinkel in de supermarkt. Je herkent ons daar ook aan met de hangpresentatie en een assortiment vol variatie. En dat is nog steeds een groot succes.”
Olde Hengel: “Die presentatie zie je niet overal meer, want formulemanagement is een uitdaging. Het moet wel passen en praktisch zijn, maar de intentie is dat we die hangpresentatie aanhouden. De uitvoering is alleen soms anders.”
Kunnen jullie wat meer vertellen over waar Look-O-Look voor staat en hoe het merk zich onderscheidt in het schap?
Veldscholten: “Look-O-Look bestaat sinds 1969 en het staat echt voor een feestje brengen, plezier en snoepen speciaal maken. Dat zit in het dna van het merk. Snoep is voor iedereen en dat zie je ook terug in de producten, we hebben veel nostalgisch snoep zoals snoepkettingen, eetpapier en zure matten. Heel herkenbaar, zowel voor jong als oud.”
Waarom past dat zo goed in het totale portfolio van Perfetti Van Melle?
Olde Hengel: “Look-O-Look is een vrij innovatief merk en zo is Perfetti Van Melle ook. We doen bedrijfsbreed binnen suikerwerk de meeste introducties en zijn actief binnen veel segmenten. Innoveren zit echt in de genen van het bedrijf. Look-O-Look kenmerkt zich binnen Perfetti Van Melle als een merk dat veel nieuwe smaakvarianten op de markt brengt.”
Veldscholten: “Daarnaast heeft Perfetti Van Melle vooral producten in de functionele hoek, zoals kauwgom en Smint. Snoep zit juist aan de emotionele kant, genieten en plezier, wat het Perfetti Van Melle-portfolio verrijkt.”
Als je terugkijkt op de afgelopen jaren, hoe is het merk gegroeid?
Veldscholten: “In de aanloop naar de rebranding stond Look-O-Look voor de keuze om een grote veranderstap te zetten en nieuw leven in het merk te blazen. We hebben ervoor gekozen om terug te gaan naar de kern en dat heeft heel goed uitgepakt. We hebben onze positie en het assortiment aangepast, met focus op waar we voor staan en wie we willen zijn, zodat we dat duidelijk naar de retailer kunnen overbrengen.”
Olde Hengel: “Vanaf dat moment is onze distributie fors uitgebreid, van grote winkels tot convenience. We hebben nieuwe kanalen aangeboord en zijn in 2021 ook op televisie gestart met campagnes. Look-O-Look heeft zichzelf bewezen en het succes is daardoor versterkt.”
In 2022 zijn de Foammmies op de markt gekomen. Hoe loopt dat tot nu toe?
Veldscholten: “Heel goed. We hebben deze introductie volop ondersteund. Begin juli komen we met een nieuwe variatie, namelijk een zoete fruitmix met daarin braam, citroen en framboos. Dit zijn one flavours, terwijl de eerste Foammmies juist duo flavours zijn.”
Staan er nog meer introducties op de planning?
Veldscholten: “We zijn al aan het kijken naar 2025, 2026 en zelfs 2027. Daar zitten ook de Foammmies bij. Denk aan nieuwe smaken, maar ook andere productvariaties en verpakkingsvariaties.”
Olde Hengel: “We hebben onszelf de druk opgelegd dat we meerdere introducties per jaar willen doen. Dat past bij het merk en we moeten dit waarmaken naar de retailer en de consument. Naast alle creatieve ideeën zijn we verder bezig met het versterken van het merk en portfolio. We willen elk jaar variatie blijven bieden. De retailers zijn blij dat we het schap willen vernieuwen. En op productniveau is het soms raak en soms niet. Daarnaast is het schap ook vol, dus de consument moet je wel vinden.”
Lees verder onder de foto ↓
Waar zien jullie nog kansen in het snoepschap?
Olde Hengel: “De categorievisie hebben we en we pakken onze rol in het realiseren van categoriegroei, in de breedste zin van het woord. Dat betekent dat we kijken naar schappositie, second placement en aantrekkingskracht in het geheel. Zichtbaarheid en beschikbaarheid zijn uiteindelijk de belangrijkste tools om de consument te bereiken. Dat heeft ook met verpakkingsdesign te maken. Het doel is dat we de consument verleiden tot een herhaalaankoop.”
De levensmiddelenindustrie kent veel uitdagingen op het gebied van inflatie en beschikbaarheid van grondstoffen. Daarnaast is er veel aandacht voor zout- en suikerreductie en het gezonder maken van producten. Hoe gaan jullie bij Look-O-Look met deze uitdagingen om?
Veldscholten: “Inflatie en beschikbaarheid van grondstoffen is een uitdaging waar we allemaal mee te maken hebben. We blijven continu in de gaten houden hoe we snoep beschikbaar kunnen houden voor iedereen. Voor wat betreft de suikerdiscussie: snoep biedt juist verlichting en plezier, het gaat om genieten. Dat is ook de rol van het segment: het is een feestje. Je kunt met snoep een moment nóg specialer maken en dat moet vooral zo blijven.”
Olde Hengel: “De suikerdiscussie is een kwetsbaar onderwerp waar we allemaal mee bezig zijn. Laten we snoep met mate eten en variëren met andere producten. Net als met andere genietartikelen. Hoe kunnen we snoepen beter inrichten in het eetpatroon? Dat is een verantwoordelijkheid voor ons als fabrikant, maar net zo goed voor de retailer, overheid én consument.”
Suikerreductie betekent niet alleen recepturen aanpassen, maar tevens de portiegrootte. Doet Look-O-Look dit?
Olde Hengel: “We bieden al kleinere porties, door geen verpakkingen in bulk te maken. Dat betekent iets kwalitatiever en dus ook portiecontrole. Maar het is ook wat de consument uiteindelijk wil eten. Zij moeten het kopen. We moeten niet vergeten waar Look-O-Look voor staat: LOL. Het is een doorvertaling naar even genieten. Snoep staat voor plezier, in plaats van voor moeilijke discussies. De primaire functie blijft een kleine beloning en een genietmomentje.”
Welke stappen zet Look-O-Look op het gebied van duurzaamheid?
Olde Hengel: “Zo min mogelijk verpakking, dus we maken gebruik van mono-materiaal dat direct recyclebaar is door het te scheiden bij plasticafval. Dat hebben we bij alle producten doorgevoerd.”
Veldscholten: “We kijken in de gehele keten waar we kunnen verbeteren, dat gaat niet alleen over de verpakking van snoep, maar ook over productie en transport.”
Olde Hengel: “In het verleden werd er pas in een later stadium naar duurzaamheid gekeken bij productontwikkeling, maar nu is dat het startpunt. Het zijn ook vaak verbeteringen die voor de consument niet zichtbaar zijn. Neem bijvoorbeeld de zure matten. Die kunnen niet nog strakker in de verpakking, maar we kijken wel naar materiaalontwikkeling door dunnere folies te gebruiken.”
Waar willen jullie met Look-O-Look heen de komende jaren?
Veldscholten: “We gaan verder met waar we nu mee bezig zijn. Wel zien we nog kansen om ons productportfolio uit te breiden en de positionering op het schap te verbeteren. Wat wij willen is dat Look-O-Look top of mind is bij iedereen die denkt aan snoepen en genieten. We zullen daarnaast de kracht van het merk blijven neerzetten en introducties ondersteunen.”
Tot slot, wat zijn jullie persoonlijke favoriete producten uit het Look-O-Lookassortiment?
Veldscholten: “Dat zijn absoluut de Foammmies en dropveters.”
Olde Hengel: “Voor mij de dropveters, maar ook zeker de zure matten.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.