_JAD2292-4.jpg Marta Serra, brand manager Dreft, en Sander Gerrits, sales director Central Europe BlueSun. Foto: Jan Adelaar

Interview: Dreft wasmiddel maakt forse stappen op de Nederlandse markt

ARNHEM – Dreft wasmiddel, een van de dertien toonaangevende merken van multinational BlueSun, wordt opnieuw gelanceerd in Europa. Het wasmiddel is vernieuwd in formule, verpakking en imago.

Zoë Kools |

Dit alles, tezamen met een sterk communicatieplan op verkooppunten en ATL-marketing, moet in Nederland een keerpunt betekenen voor het merk. Sander Gerrits, sales director Central Europe, vertelt over de uitbreiding en toekomstplannen van BlueSun en Dreft.

BlueSun is een multinational met het hoofdkantoor en twee fabrieken in Spanje. Het bedrijf produceert en verkoopt in heel Europa huishoudelijke schoonmaakproducten van dertien verschillende merken, waaronder Ambipur en Dreft wasmiddel. “Dreft is ons vlaggenschip in Nederland en heeft een leidende positie in België. Daarnaast zijn we ook marktleider in verschillende landen met zeer strenge regelgeving om milieuvriendelijke wasproducten te garanderen, zoals Denemarken of Zweden. Dit heeft ons de expertise gegeven om mainstream en innovatieve merken aan te bieden, ontwikkeld via productieprocessen die de kleinst mogelijke ecologische voetafdruk achterlaten. Ons belangrijkste concurrentievoordeel is dan ook onze flexibiliteit en het vermogen om ons aan te passen aan lokale behoeften. Dit, samen met onze innovatieve mindset, jaagt onze groei aan in veel landen”, vertelt Gerrits.
Het gaat dan ook goed met BlueSun. Gerrits: “BlueSun beleeft een groot momentum in Nederland. Dankzij het vertrouwen van onze klanten en onze voortdurende inspanningen om de behoeften van de consument te begrijpen en meer duurzame en innovatieve producten te ontwikkelen, heeft BlueSun zijn activiteiten en omzet in het afgelopen jaar verviervoudigd.”

Onderscheidend
Dreft onderscheidt zich als mainstream merk dat de zorg voor kleding centraal stelt in zijn positionering en productontwikkelingsstrategie. “Wij zetten ons in om goede reinigingsresultaten te leveren en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de kleding er lange tijd als nieuw uit blijft zien. Wij geloven dat het verlengen van de levensduur van kleding belangrijk is voor het milieu, omdat het de behoefte aan massaconsumptie vermindert en slow fashion ondersteunt”, legt Gerrits uit.

"De innovatieve formule brengt Dreft tot een nieuw tijdperk"

Lees verder onder de foto ↓

packshot_v2[1].jpg Drefts nieuwe formule in een nieuwe, duurzame verpakking

Een nieuw tijdperk
Duurzaamheid is een belangrijk thema. Hoe pakt BlueSun dit aan met Dreft wasmiddel? Gerrits: “We gaan echt vooruit in duurzaamheid. Drefts nieuwe formule bevat een eco-biopolymeer die kledingstukken en kleuren maximaal beschermt, zodat de kleding langer meegaat. Om slijtage van de vezels te voorkomen, wordt er minder stofafval met water meegegeven tijdens elke wasbeurt, en dat maakt ons product duurzamer. Tevens voorkomt de nieuwe formule kreukels, zodat er minder tijd en energie naar strijken gaat. Bovendien is de formule efficiënter, waardoor er minder product per wasbeurt wordt gebruikt en dus minder water wordt verbruikt in het productieproces. Zo is elke wasbeurt duurzamer.”
Daarnaast zijn de verpakkingen van Dreft milieuvriendelijker geworden. De nieuwe fles is gemaakt van 99% gerecycled plastic en volledig recyclebaar. “Met de nieuwe, duurzame verpakking en een vernieuwd imago met duidelijke zichtbaarheid van relevante informatie voor consumenten, die ook de geurpijler van het merk versterkt, zullen we Dreft naar een nieuw tijdperk brengen met onze innovatieve en duurzamere formule. Tevens wil het merk Dreft Caps herintroduceren, verpakt in een kartonnen doos die volledig recyclebaar is”, aldus Gerrits.

Verdere plannen
BlueSuns ambities voor Dreft wasmiddel is om te blijven groeien. Gerrits: “We hebben de potentie om tot de top 3-merken in Nederland te behoren. We weten dat we een heel goed product hebben met een interessant voorstel voor de consument en een goed investeringsplan met onze partners, dus we willen blijven groeien in distributie en consumentenvoorkeur.”

Ook voor haar andere merken in andere segmenten heeft BlueSun verdere plannen. “We zijn onlangs uitgeroepen tot Beste Introductie 2023 met ons nieuwe Ambipur WC-gelblok met een 100% recyclebare kartonnen doos en een verbeterde formule die een verbazingwekkende reiniging en langdurige frisheid biedt. We hebben ook een compleet assortiment toiletreinigingsgel, dus onze ambitie is om ook in dit segment te blijven groeien. We zijn vastbesloten om te blijven investeren in consumentencommunicatie en het gebruik van op maat gemaakte marketing, zodat we de status van voorkeursleverancier voor onze partners behouden. Als onderdeel van onze proactieve houding zijn we altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om te groeien en onze merkenportefeuille te versterken door de acquisitie van nieuwe merken in Europa”, eindigt Gerrits.

Dreft 0%
Dreft heeft een nieuwe lijn gelanceerd met het oog op de groeiende markt van consumenten die geen kleurstoffen of additieven willen gebruiken tijdens het wassen. Het heeft een Nordic Swan ecolabel en Astma en Allergie Associatie goedkeuringen. Die bewijzen dat de formule en productieprocessen zowel planeetvriendelijk als geschikt voor mensen met allergieën of een zeer gevoelige huid zijn. “Ons doel is om maximale distributie te bereiken met dit product, omdat we weten dat een aanzienlijk deel van de bevolking bereid is om over te stappen op dit soort wasmiddel. Samen met onze belangrijkste retailers ontwikkelen we een sterk promotieplan om dit product voor iedereen toegankelijk te maken”, aldus Gerrits.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: