Giftclub Agathaplein.jpg Foto: Convenience Concept

Formules

Giftclub populair bij supermarktondernemers

SON – Giftclub, een van de winkelformules van Convenience Concept, is populair onder supermarktondernemers. Van de acht nieuwe winkels die dit jaar zijn geopend, zijn er zeven van supermarktondernemers.

Het verkoopverbod op tabak en het zoeken naar een andere invulling van de servicebalie is daar volgens general manager van Convenience Concept, Gerrit van Oosten, de oorzaak van. “Per 1 juli mag er geen tabak meer verkocht worden in supermarkten. Verschillende supermarktondernemers kiezen ervoor om hun servicebalie te sluiten en veel van de verkoopactiviteiten te verplaatsen naar een Giftclub-locatie. Hiermee creëren zij een win-winsituatie: in hun supermarkt krijgen zij meer ruimte voor het plaatsen van producten of zelfscanbalies. Met het openen van een Giftclub-winkel voegen zij een groot assortiment aan cadeaus, wenskaarten en boeken toe naast het serviceproduct tabak. Je breidt het aanbod uit en met een goede reden.”

Versterken
Supermarktondernemers verliezen met het verbod op tabak een behoorlijk percentage omzet. De ondernemers die dat kunnen, zoeken zelf naar een nieuwe formule die ze naast hun supermarkt kunnen uitbaten. Dat is aan strenge regels gebonden en kost ook de nodige investering. “Veel ondernemers willen elkaar in een wijk of dorp vooral versterken om ervoor te zorgen dat mensen in het winkelcentrum blijven winkelen”, vervolgt Van Oosten. “Daarbij is het belangrijk dat er een breed assortiment wordt aangeboden. De supermarkt trekt vaak veel winkelend publiek aan. Hier profiteren de slager, bakker en o.a. een cadeauwinkel ook van mee. Andersom maakt een divers winkelaanbod een winkelcentrum vaak ook weer aantrekkelijk. De aanwezigheid van beide partijen is daarom ook erg belangrijk.”

Productaanbod
Volgens Van Oosten is zijn formule Giftclub een prima alternatief, juist omdat het een mooie aanvulling is op andere winkels. “Wij zijn gespecialiseerd in de verkoop van wenskaarten en cadeaus”, geeft Van Oosten aan. ”Inspelen op de wensen van klanten en hun verwachtingen overtreffen, dat is wat we met de Giftclub nastreven. Zo laat de winkel klanten kennismaken met een gevarieerd productaanbod, inspelend op relevante momenten in het jaar zoals Moederdag of het EK. De hele winkel wordt dan omgetoverd. Door als franchisenemer een Giftclub-locatie te openen, voeg je direct een stukje aantrekkingskracht aan een winkelcentrum toe,” volgens van Oosten.

Bron: Levensmiddelenkrant