DEN HAAG - Consumenten kiezen meer en meer voor gezondere dranken. De sector frisdrank en water heeft haar beloften om in 2025 het aantal kilocalorieën per liter met 30% te reduceren, nu al bereikt. Het Frisse Dranken Onderzoek van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters en Sappen (FWS) toont aan dat deze ontwikkeling ook in het schap zichtbaar is. Ruim 75% van de frisdrinkers drinkt bewust dranken met minder suiker. Hierdoor groeit het aanbod van light- en zerodranken.
“Deze resultaten laten zien dat de inspanningen van de sector om Nederlanders gezonder te laten consumeren haar vruchten afwerpen”, zegt Taco Juriaanse, directeur van frisdrankbranchevereniging FWS. “De afgelopen jaren hebben onze leden veel laagcalorische dranken en andere gezondere alternatieven op de markt gebracht, kleinere verpakkingen geïntroduceerd en daar met marketinginitiatieven de aandacht op gevestigd. Als sector zijn we er trots op dat we dit resultaat zo snel hebben bereikt en laten we zien onze verantwoordelijkheid te nemen.”
Verbruiksbelasting op suikerhoudende dranken onder de loep
Vanaf 1 januari 2024 staat een verdrievoudiging van de belasting op alcoholvrije dranken zoals frisdrank, vruchtensap en alcoholvrij bier gepland. Het kabinet heeft ook de bedoeling een belasting in te voeren op basis van het suikergehalte in een bepaalde drank. Soms zou dit een verhoging betekenen van maar liefst 800%. Juriaanse: “Deze maatregelen zijn aangekondigd om Nederland gezonder te maken, maar het lijkt wel alsof het vooral gaat om het gezonder maken van de schatkist. Harde cijfers, ook van het RIVM, tonen aan dat de sector hard op weg is om consumenten minder calorieën te laten consumeren. We zijn voor een gedifferentieerde belasting, maar de tarieven moeten redelijk blijven en het is moeilijk uit te leggen dat er helemaal niet wordt gekeken naar andere producten met veel suiker, zoals koek en snoep. Waarom worden die niet bij de belasting betrokken? Bovendien laten resultaten uit het Verenigd Koninkrijk zien dat excessieve tarieven helemaal niet nodig zijn om overmatige suikerinname succesvol terug te dringen.”
Ook taks op zoetwaren
Het Frisse Dranken Onderzoek toont tevens het belang van een belasting op andere categorieën, vindt de branchevereniging dus. Wanneer het doel van belasting betalen is Nederlanders te stimuleren gezonder te laten eten en drinken, dan kiest 36% van de frisdrinkers ook voor een verdeling over andere zoete waar: 36% op snoep en chocolade, 27% op koek en gebak en 26% op hartige snacks, blijkt uit het onderzoek. Juriaanse: “Dit onderzoek laat zien dat als er een suikertaks komt, Nederlanders het niet meer dan logisch vinden dat niet enkel frisdrank belast wordt. FWS vindt verbreding naar andere suikerhoudende producten niet alleen fair, maar ook veel effectiever. Een frisdrankentaks alleen is immers niet genoeg om de complexe problematiek van obesitas aan te pakken.”
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops