EDE – Dit jaar viert het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) het 20-jarig jubileum. In 2003 begon het als een samenwerkingsverband met 25 bedrijven uit de foodservice. Twintig jaar later zijn er meer dan 220 leden en is het uitgegroeid toot een toonaangevend kennisinstituut. Onder de leden zitten zowel fabrikanten, grossiers als outlets.
Tijdens het jubileumcongres eind vorige maand werd de FSIN Jubileumpublicatie 2023 gepresenteerd. Het FSIN is dit jaar met het thema duurzaamheid aan de slag gegaan. De publicatie heeft het thema ‘Beyond: samen vorm geven aan een duurzame foodsector’ en is gevuld met verhalen van verschillende spelers uit de markt die allen duurzaamheid als thema hebben. Volgens FSIN zijn het geen verhalen waar alles perfect gaat maar juist van bedrijven die aan het leren en ontwikkelen zijn en kleine stapjes nemen richting duurzaamheid. “We hebben geen handvol mensen nodig die het perfect doen, we hebben een heleboel mensen nodig die het imperfect doen”, zei FSIN-directeur Inga Blokker tijdens haar presentatie op het congres.
Definitie
Volgens de definitie van het FSIN bestaat duurzaamheid uit drie pijlers: sociale impact, ecologische impact en economische impact. Deze definitie is belangrijk om zaken te kunnen duiden en er kan zo worden vastgesteld dat op dit moment geen enkel (food)bedrijf 100% duurzaam is. “Maar neerkijken op de anderen heeft geen zin”, weet Blokker. “Uiteindelijk zullen we samen, met elkaar, moeten toewerken naar een nieuw systeem van een duurzame economie. Dat gaat niet van vandaag op morgen. Door samen te werken, van elkaar te leren, elkaar blijvend uit te dagen en elkaar te inspireren kunnen we toewerken naar een toekomstbestendige foodsector.”
Bron: Out.of.Home Shops / Levensmiddelenkrant