AMERSFOORT – Na een minder jaar heeft FrieslandCampina in 2024 goede resultaten bereikt. De netto-omzet is iets gedaald van 13 miljard euro in 2023 naar 12,9 miljard in 2024. Daarentegen is het nettoresultaat gestegen van -149 naar 321 miljoen euro. Hierin is de contante nabetaling van 109 miljoen euro meegenomen. In eerdere jaren was die niet meegerekend in het resultaat en in 2023 is er geen nabetaling geweest.
De contante nabetaling aan de leden-melkveehouders was over 2024 € 1,21 per 100 kilogram geleverde melk. Jan Derck van Karnebeek, ceo van FrieslandCampina was blij met de nabetaling. “Ik ben blij omdat het wordt betaald uit het goede resultaat”, zei hij tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Voor de goede resultaten heeft het bedrijf hard moeten ingrijpen in de organisatie. In 2024 zijn er 1362 fte’s verdwenen en is er meer focus op de kosten. Dat leverde het zuivelbedrijf 315 miljoen euro aan besparingen op.
Eén manier van werken
De bedrijfsvoering werd ook onder de loep genomen. Zo is er één wereldwijde productieketen. In alle productielocaties wordt op dezelfde manier gewerkt. Dat leverde 222 miljoen euro aan kostenbesparingen op en de productiviteit sterk steeg. Dat geldt ook voor de ondersteunende diensten van de diverse businessgroepen, zoals research & development, finance, IT, HT en andere diensten. Ook hier werd één manier van werken geïntroduceerd. Daardoor kreeg iedereen focus op wat bijdraagt aan het resultaat. Dat leverde het bedrijf 93 miljoen euro aan kostenbesparingen op.
Duurzaamheid
Naast de nabetaling keerde FrieslandCampina 245 miljoen euro aan duurzaamheidstoeslagen uit aan de leden vanuit het Foqus planet programma. Dit was het resultaat van inspanningen die de leden in 2023 hebben gedaan op het gebied van duurzaamheid. Een van de resultaten is een vermindering van de broeikasgasuitstoot met 9,8%.
Voor 2025 verwacht Van Karnebeek wel wat tegenwind. De hogere inflatie zal zijn invloed hebben op alle belangrijke kostenposten en de prijzen van basiszuivel zijn minder gunstig. Toch gaat het bedrijf doorpakken met de succesvolle aanpak van 2024.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops