krimpflatie.jpg Hetzelfde product, maar de rechtse verpakking valt onder krimpflatie: minder inhoud voor dezelfde prijs.

Franse overheid gaat krimpflatie tegen

PARIJS – Franse supermarkten zijn per 1 juli verplicht om duidelijk aan te geven welke producten krimpflatie hebben ondergaan. De maatregel geldt voor winkels met een oppervlakte vanaf 400 vierkante meter.

Zoë Kools |

Bij krimpflatie is sprake van een product dat in prijs hetzelfde blijft, maar waarbij de inhoud kleiner is geworden. Zo betaalt de consument in verhouding meer voor minder product. De Franse overheid vindt dit ‘oplichterij’ en is daarom met de maatregel gekomen. Supermarkten moeten voortaan productveranderingen door krimpflatie vermelden op bordjes in de schappen en riskeren een boete van 15.000 euro als ze dit niet doen. “Als er minder in hetzelfde pakket zitten, is dit informatie die moet worden weergegeven”, zegt Olivia Grégoire, gedelegeerd minister van Ondernemingen, Toerisme en Consumentenzaken van Frankrijk, tegenover BFMTV. De krimpflatiemelding bij producten is tijdelijk, want na twee maanden mag het bordje weer worden weggehaald. Dan wordt de nieuwe samenstelling van kleinere inhoud met dezelfde prijs weer als ‘normaal’ gezien.

Producenten aanpakken
Franse consumentenorganisaties slaan al een aantal jaar alarm over de verkapte prijsstijgingen. De supermarkten menen echter dat niet zij, maar de producenten moeten worden aangepakt. “Het zijn de producenten die weten dat ze minder in een verpakking stoppen, dat de samenstelling verandert. Zij moeten dat op hun verpakking gaan vermelden”, reageert ceo Dominique Schelcher van supermarktketen Système U tegen het AD. De branchevereniging voor Franse supermarkten noemt de maatregel ook ‘nauwelijks uitvoerbaar’ door de enorme hoeveelheid producten die supermarkten bieden.

Toepassen in Nederland
De Nederlandse Consumentenbond is van mening dat de regering in ons land met een soortgelijke maatregel moet komen. Tegenover het AD zegt een woordvoerder: “Wij hebben een speciaal meldpunt. Daar hebben zich al honderden mensen beklaagd over krimpflatie en de meldingen blijven maar binnenkomen. Klanten worden misleid en we vermoeden dat het echt over oneerlijke handelspraktijken gaat. Supermarkten en fabrikanten moeten eerlijk en transparant zijn.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.