ZWOLLE – Het richten op pure en natuurlijke producten zit in het DNA van de kruiden en specerijen van Euroma. En ook in dat van Jonnie Boer, eigenaar en chef-kok van De Librije in Zwolle; dat zal niemand verbazen. Er is een jaar lang gewerkt aan de vernieuwde Original Spices-lijn. De keuze voor 100% natuurlijk, zonder toegevoegd zout zijn leidend voor het productassortiment van Euroma.
Zo ook in het nieuwe concept: Essential Top 10 van Euroma. Deze 10 essentials worden in juni geïntroduceerd naast de relaunch van de Original Spice range by Jonnie Boer deze maand. Joyce Nijensteen, brand marketingmanager bij Euroma, en Jonnie Boer vertellen aan Levensmiddelenkrant over alle ontwikkelingen in het assortiment van Euroma.
De samenwerking tussen de chef-kok en Euroma is in 2011 gestart met de Original Spices-range. Deze lijn is ontwikkeld om creatieve thuiskoks hoogwaardige kruiden- en specerijenblends aan te kunnen bieden, zodat zij thuis een chefwaardige maaltijd op tafel kunnen zetten. De kruidenmixlijn is geïnspireerd op de wereldkeukens en -gerechten, deze unieke melanges bevatten kruiden en specerijen vanuit diverse windstreken.
Er wordt voortdurend gewerkt aan het verbeteren van de Euroma-producten, mede door de input van Jonnie Boer bij de Original Spices-lijn. Hoe is de samenwerking?
Nijensteen: “Jonnie is betrokken bij het uitbreiden van de Original Spices-range, je proeft zijn signatuur terug in The Original Spices by Jonnie. Dat is de kruidenmixlijn met blends uit verschillende windstreken. Er wordt weleens getwijfeld aan de echtheid van de samenwerking tussen Euroma en Jonnie Boer. Maar het is niet alleen zijn naam die op de blikjes kruiden staat. Wij werken samen van idee tot concept. Euroma is opgericht in Zwolle, evenals De Librije; beide bedrijven houden zich bezig met heerlijke smaken en producten, dit vormde voor ons een mooie basis voor een samenwerking.”
Boer: “Toen Euroma mij benaderde, heb ik ja gezegd op de vraag of ‘we wat samen konden doen’. De samenwerking verloopt al die jaren heel goed, dat blijkt. Ik zeg de waarheid over de smaken die me worden voorgezet en ik sleutel eraan als ik vind dat ze verbeterd kunnen worden. Ik betrek ook mijn eigen chefs bij het proeven en ontwikkelen van nieuwe recepturen voor Euroma.”
Wat is het geheim van de combinatie Euroma-Boer?
Nijensteen: “Het is niet per se een geheim, meer een synergie. Wij kijken samen met Jonnie naar trends in de markt en betrekken elkaar volledig in de ontwikkeling van de producten. We luisteren goed naar elkaar, delen kennis en blijven ontdekken.”
Boer: “De smaken ontwikkel ik met de R&D-afdeling van Euroma. Constant proeven, bijschaven en ja, soms de verschillende kruiden gewoon bij elkaar gooien. En gewoon altijd eerlijk je mening geven. Daar zit het hem in.”
Wat zijn de hardlopers van de range Original Spices by Jonnie?
Nijensteen: “De absolute top 3 is toch echt Curry madras, Garam masala en Ras el hanout. Maar ook de Chefs gehaktbal en de Zwolse stoof zijn publiekslievelingetjes. Zo nu en dan wisselen we in het assortiment. Sommige mixen vallen af, maar soms komen ze ook weer terug, omdat er toch veel vraag naar is.”
Boer: “De Chefs gehaktbal is een goede toevoeging op de range, die moet er gewoon in blijven. Hierin herken je mijn handtekening. En als je mijn recept op de website van Euroma volgt, dan krijg je gewoon het beste resultaat van een heerlijk gehaktballetje.”
Euroma komt nu ook met een nieuw concept: Essential Top 10. Dat zijn kerrie, komijn, gember, oregano, tijm, koriander, zwarte peper, kaneel, chili en paprika. Wat zijn de beweegredenen geweest om dit concept te ontwikkelen?
Nijensteen: “We hebben gekeken naar wat er leeft bij de consument. Uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste pijlers ‘duurzaamheid’, ‘gezond eten’, ‘het restaurantgevoel thuis’ en ‘smaken ontdekken’ zijn. Bij het ontwikkelen van een nieuw concept hebben wij de pijler ‘plezier’ toegevoegd. Koken moet plezier geven, lekker experimenteren en tegelijkertijd gezond en bewust bezig zijn. We zijn in totaal een jaar bezig geweest met de ontwikkeling van Essential Top 10. Met dit concept gaan wij de consument helpen om zelf 90% van de maaltijden op smaak te brengen met deze 10 Essentials.”
Daarnaast hebben jullie gewerkt aan de relaunch van het Original Spices by Jonnieconcept, welke wijzigingen hebben jullie hierin gemaakt?
Nijensteen: “De receptuur is kwalitatief beter, waarbij we de focus leggen op 100% puur, zonder zout, en natuurlijk de verrassende en wereldse smaak. Op basis van consumentenfeedback hebben we de verpakking, de inhoud en het label aangepakt. En elk blikje ziet er uitnodigend uit. Het gebruik van veel kleur, design en de juiste tekst dragen hieraan bij voor beleving en plezier op de winkelvoer en op het aanrecht. De smaak kan natuurlijk pas na aankoop geproefd worden.”
Boer: “Koken met pure smaken en zonder zout hoeft helemaal niet moeilijk te zijn en kruiden geven juist een heel lekkere smaak aan een gerecht.”
Hoe gebruiken consumenten de specerijenmelanges nu?
Boer: “De Nederlandse eetcultuur is positief veranderd. Mensen gaan meer uiteten, ook bij sterrenrestaurants. Het niveau van thuiskoken is daardoor, maar ook door de invloed van social media en kookprogramma’s op tv, gelukkig omhoog gegaan. Toch gebruiken veel mensen alleen maar de standaardkruiden. Wij willen ze nog beter laten zien dat je met pure specerijenmelanges aan de slag kunt voor een geweldig resultaat. Daar hoef je echt geen chef-kok voor te zijn.”
Nijensteen: “Precies! Jij bent de thuiskok en verbluft je gasten. Je wil het restaurantgevoel in huis hebben. Dat gevoel moet de gebruiker krijgen, zowel bij Euroma Essential Top 10 als bij de Original Spices-blends. Zowel Euroma als Jonnie vindt dat het niveau van de thuiskok nog beter kan; we hebben veel mogelijkheden om hen te helpen. Onze website wordt veel bezocht en daar komen we steeds met nieuwe recepten. De gerechten op de website van Euroma zijn de kern van de inspiratie die we willen aanbieden. We laten zien dat je 90% van je maaltijden zelf kunt maken door deze range van tien Essentials te gebruiken in je keuken.”
De blikjes van zowel de Original Spices by Jonnie als de Essential Top 10 zijn iets kleiner. Kunnen jullie daar meer over vertellen?
Nijensteen: “Tijdens een consumentenonderzoek is naar voren gekomen dat men erg enthousiast is over de smaak van de producten, maar de verpakking te groot en kostbaar vindt. Dit zagen wij ook terug in de verkopen. Daarom hebben we besloten om de inhoud te verkleinen naar 60 tot 65% van de oorspronkelijke hoeveelheid, en de prijs te verlagen. De consumentenprijzen zijn naar verhouding van de gewichten aangepast.”
Boer: “Te groot en te duur, dat waren de geluiden die ik ook hoorde. Het zijn signalen waar je wat mee moet doen. Trouwens, om blik te gebruiken als verpakkingsmateriaal voor de producten van Euroma was mijn idee. Kruiden en specerijen hóren gewoon in ouderwetse blikjes.”
Nijensteen: “Vlak voor de nieuwe uitlevering van de Euroma Original Spices by Jonnie, hebben we tijdelijk als een soort knipoog naar de relaunch, de Blik-in-Black op de markt gebracht. Die werd erg goed ontvangen.”
In hoeverre is de communicatie op de nieuwe, kleurrijke verpakking veranderd?
Nijensteen: “We geven uitleg over het product door 100% puur en zero salt prominent op de blikjes te laten zien, nog meer dan bij de vorige lijn zichtbaar was. Ook willen we de uitleg over het product naar de consument communiceren. We willen inspireren en uitdagen om te experimenteren. De QR-code staat nu op het deksel van het blikje, aan de bovenkant, zodat je deze gemakkelijk vanuit je kruidenlade kunt scannen. Met de code kun je eenvoudig de recepten en inspiratie op de website ophalen.”
Wat zijn jullie verwachtingen van het vernieuwde en nieuwe concept?
Nijensteen: “We verwachten dat dit ons gaat veranderen. We gaan verder bouwen om de consument nog bewuster, gezonder en smaakvoller te laten genieten met producten zonder toegevoegd zout. Alle verbeteringen bij de Original Spices die sinds halverwege mei in de supermarkt liggen, en de lancering van de Essential Top 10, begin juni, gaan zorgen voor een groei in omzet. Voor ons is het vanzelfsprekend dat we onze producten met uitsluitend natuurlijke ingrediënten en zonder toevoeging van zout maken. Maar we weten nu dat het juist iets is om heel trots op te zijn en waar we nog meer over mogen vertellen. Die trots laten we zien met de lancering van de nieuwe lijn.
We zijn altijd te bescheiden geweest in wat we doen en zien nu dat dat niet nodig is.”Hoe ziet de lancering van de concepten eruit?
Nijensteen: “We nemen drie stappen: de eerste flight is begin juni gestart met de verkoop bij Albert Heijn en Jumbo, kort daarna volgen de andere supermarkten. Vanaf de zomer gaan we verder met een nieuwe communicatieflight. Original Spices by Jonnie en de Essential Top 10 worden volop onder de aandacht gebracht. Denk aan sociale media, influencers, online video’s en uiteraard volop receptinspiratie op onze site. Waar we heel trots op zijn, is dat we aan het eind van het jaar, rond de feestmaand, het thema ‘gifting’ hebben. Dit jaar liggen er kruiden onder de kerstboom in plaats van beautyproducten. Niet scrubben maar rubben, haha.”
Boer: “Het eerste cadeautje is toch wel voor mij, hè?”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.