receipt-1274307_1920 (1).jpg

Formules

Dirk wint meeste marktaandeel

ABCOUDE – Supermarktketen Dirk is de grote winnaar in marktaandeel in het derde kwartaal van dit jaar. Die uitkomst komt uit de Supermarkt Kwartaalmonitor van onderzoeker Hiiper. Met een index van 127 is de keten koploper van alle soft discount supermarkten. De hard discounters als Lidl en Aldi verliezen marktaandeel. De full-service supermarkten behouden dit kwartaal hun aandeel.

Redactie |

Hiiper onderzoekt het aankoopgedrag van supermarktbezoekers door gebruik te maken van open banking data en gescande kassabonnen van tienduizenden consumenten. Uit de gegevens komt naar voren dat het prijsniveau van de boodschappen nu stabiliseert nadat ze in het tweede kwartaal nog iets daalde. De prijzen liggen nu nog wel 10% boven het niveau van vorig jaar en duurdere boodschappen zijn volgens het bedrijf het ‘nieuwe normaal’. Consumenten doen iets vaker boodschappen, maar met een minder gevuld mandje en bij verschillende formules.

Huismerken
De goedkopere huismerken zijn het hele jaar al meer in trek bij Nederlandse consumenten. Ook in het derde kwartaal zet deze trend door. “De grote vraag hier is hoe A-merken deze verschuiving willen keren nu consumenten steeds vaker naar huismerken grijpen. Zeker nu, door nieuwe inkoopsamenwerkingen onder supermarkten op Europese schaal, A-merkfabrikanten nog verder onder druk komen te staan. Voor de betreffende full-service supermarkten is dit wel de kans om met discounters te kunnen blijven concurreren op prijs”, zegt Joep Smeets, managing director van Hiiper.

De online-boodschappenmarkt blijft flink groeien. In het afgelopen kwartaal met een index van 123 ten opzichte van het derde kwartaal in 2022. Online-supermarkt Picnic profiteert het meest van de stijging met een index van 136. Volgens Hiiper geeft dat een extra uitdaging voor de online-bezorgdiensten van de full-service supermarkten.

Bron: Levensmiddelenkrant

Lees meer over: