ALPHEN AAN DEN RIJN – In een post op LinkedIn trekt Dirk van den Broek-directeur Marcel Huizing hard van leer tegen merken uit de Fast Moving Consumer Goods (FMCG) industrie. Hij doet dat in reactie op het bericht van de Consumentenbond dat supermarktketen Dirk weer de goedkoopste is.
Dirk van den Broek komt als goedkoopste supermarktketen uit de prijspeiling van de bond en is 11% goedkoper dan gemiddeld. Hoogvliet, Vomar, Dekamarkt, Lidl en Aldi zijn allen ook nog goedkoper. AH, Jumbo en Plus zitten op het gemiddelde prijsniveau. Jan Linders, Coop, Picnic en Poiesz zitten boven het gemiddelde en Spar is veruit het duurst met een plus van 20%. De bond publiceert de uitkomst in de Consumentengids van juni.
Stijgen
Ondanks dat de inflatie in afgenomen, blijven de prijzen in de supermarkten stijgen. Het afgelopen half jaar zelfs met nog 15%. De stijgingen nemen wel af en er zijn ook alweer prijsdalingen. Dit blijkt uit de prijspeiling die de Consumentenbond in april heeft uitgevoerd onder basisboodschappen zoals rijst, koffie en melk.
Dirk doet er volgens Huizing alles aan om de prijzen zo betaalbaar mogelijk te houden om “de pijn van inflatie niet door te schuiven naar onze klanten”. Om vervolgens te constateren dat afgelopen jaar teveel FMCG-merken zelf geen enkele concessie doen”. De supermarktketen zelf is bijvoorbeeld gestopt met het maken van tv-reclame om de eigen kosten zo laag mogelijk te houden.
Menselijke maat
“De menselijke maat moet terug bij FMCG-bedrijven”, schrijft Huizing. “In het afgelopen jaar heb ik te veel FMCG-merken gezien die zelf geen enkele concessie doen. De miljoenenwinsten vliegen ons om de oren, maar van enige prijsverlaging is geen sprake. Sterker nog, terwijl sommige grondstofprijzen dalen, zijn er fabrikanten die met droge ogen nog prijsverhogingen doorvoeren. Daags na de presentatie van hun duizelingwekkende winsten.”
Bron: Levensmiddelenkrant