star-715930_1920.jpg

Derde staking bij Heineken

UTRECHT – Van 2 tot en met 4 december staakt het personeel bij Heineken. Dat meldt vakbond CNV. Het is de derde staking in twee weken tijd bij de bierbrouwer. Personeel, bonden en bedrijf kunnen geen overeenstemming bereiken over de nieuwe cao’s.

Redactie |

“Heineken weet heel goed wat er nodig is om een goede cao af te spreken. We drukken nu door en voeren de acties op”, zegt CNV-onderhandelaar Mirjam van Leussen in een verklaring op de website van de bond. De stakingen volgen op een ultimatum dat de bonden de brouwerij hadden gegeven. Dat liep zonder resultaat af, waarna de bonden een 24 uursstaking uitriepen op 20 november. Ook dat had volgens de bonden niet het gewenste resultaat en er volgde een 48 uursstaking.

Steviger
“En nu gaan we er dus nog steviger in, met een staking van 72 uur bij de brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch”, zegt Van Leussen. “Heineken probeert intussen van alles om de actiebereidheid van werknemers te ondermijnen, door infosessies te organiseren en voortdurend langs te komen op actielocaties. Maar het gaat ze niet lukken om op deze manier verdeeldheid te zaaien. De acties gaan door tot er een nieuwe cao is. En Heineken weet heel goed wat daarvoor nodig is.”

Bij Heineken worden drie verschillende cao’s afgesloten. Een voor de 1850 werknemers op het hoofdkantoor in Amsterdam, een voor de commerciële afdeling met 527 werknemers en een voor de brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch met samen 1200 werknemers.

Update
Heineken geeft in een update op de website aan, te hebben aangegeven concessies te willen doen en hun voorstel meermaals hebben aangepast. Volgens het bedrijf is er geen enkele tegenbeweging vanuit de bonden gekomen en kiezen die voor confrontatie en plaats van constructieve dialoog.

Heineken biedt nu 4% loonsverhoging in 2025 en 2,3% over 2026. De huidige regeling op de werkgelegenheidsgarantie en weekendtoeslag wordt behouden. Ook heeft het bedrijf een voorstel gedaan om de maatwerkroosters alleen voor piekperioden in te zetten en die piekperioden te beperken. Daarnaast heeft Heineken nog een aantal voorstellen gedaan.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops