STRAMPROY/BREE – Op LinkedIn kondigen Ralf Jansen en René Puts aan afscheid te hebben genomen van het Subway-avontuur dat ze in augustus 2015 samen begonnen. De focus gaat nu, tien jaar later, nóg meer naar de twee Jumbo-vestigingen. Reden voor Levensmiddelenkrant om te bellen met Jumbo-ondernemer Jansen.
Hij kijkt met gemengde gevoelens naar het achter zich dichttrekken van de Subway-deuren: “De laatste Subway is nu verkocht en dat maakt me een beetje weemoedig. Op het hoogtepunt hadden René en ik wel zeven Subway-locaties. Ik kwam een foto tegen van de diploma-uitreiking van de opleiding in Milford in de Verenigde Staten, die voorafging aan het openen van een Subway in Nederland. Ik heb daar belangrijke lessen geleerd, met name de praktijkervaring op de werkvloer heeft me veel gebracht: gasgeven!” Het is een skill die Jansen als ondernemer nog altijd inzet. En ook op het gebied van gastvriendelijkheid en service heeft Jansen veel geleerd in de ‘Subway-periode’. “We doen het goed bij onze klanten, we scoren hoog op de NPS-score en ontvangen dus een hoge klantwaardering.”
‘We zijn flink bezig op Tiktok’
Met ingang van nu hebben de ondernemers de volle focus op de twee Jumbo-supermarkten, waarvan de één in Nederland ligt en de ander in Bree, België, net over de Nederlandse grens. Jansen: "Ons onderscheidend vermogen ten opzichte van andere ondernemers ligt op het commerciële vlak. We willen onze eigen identiteit binnen het zelfstandig ondernemerschap nog meer kracht bij zetten. Dat laten we al op onze website zien, maar ook op social media, onder de noemer: De Jumbo’s van Ralf en René. We zijn flink bezig op TikTok. Hij zegt lachend: "We hebben een paar gekken onder onze collega’s gevonden die content maken en gekke filmpjes voor ons posten."
De Favorieten van Bree
Waar de ondernemers zich nog meer in willen onderscheiden, is een forse uitbreiding van het lokale assortiment. In februari ondergaat de winkel in Bree een reset. Het assortiment wordt met ruim 1750 artikelen uitgebreid, waarvan het overgrote deel van lokale producenten komt. Jansen: ”Die brengen we onder het label: De Favorieten van Bree. En dit concept met lokale producten kopiëren we naar de winkel in Stramproy. Ook die vestiging krijgt een update volgend jaar.” En of dat nog niet alles is, vertelt Jansen ook over de stip aan de nabije horizon. Hij zegt: “ons strategische plan is om tussen nu en 2030 te groeien naar vijf Jumbo-vestigingen.”
Uitstapjes
Jansen: “René en ik werken sinds 2012 samen. Ik kwam als bedrijfsleider bij hem in dienst. Al gauw wisten we dat we samen wilden ondernemen. Die wens werd in 2015 bewaarheid. We hebben wat horeca-uitstapjes gemaakt, waaronder dus de verschillende Subways. Altijd naast de supermarkten.” Hij noemt die periode leuk, intensief, leerzaam, en met toch wel een geheel ander speelveld dan de supermarktbranche.
Nu gaan de mannen terug naar het één vent één tent-principe: enkel de Jumbo’s en geen andere takken van sport. “Hier zijn we heel tevreden mee. Onze groei zit hem in het uitdiepen en uitbreiden van onze Jumbo’s van Ralf en René-identiteit en in een groei van twee naar vijf winkels. Want er is elke dag wel iets te beleven in de supermarktwereld.”
Bron: Levensmiddelenkrant