DEN HAAG - Het vernieuwde Dashboard Duurzaamheid Supermarkten is op 28 januari live gegaan. Deze website geeft inzicht in de mate waarin Nederlandse supermarkten bijdragen aan een houdbaar voedselsysteem.
Met het dashboard komt het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) tegemoet aan een motie die opriep de bijdrage van supermarkten aan dit voedselsysteem inzichtelijk te maken.
Bijna alle grotere supermarkten
De vorige versie van het dashboard verscheen in maart 2024, met daarin de duurzaamheidsdata van de vijf grootste Nederlandse supermarktketens over 2022. Aan deze tweede, vernieuwde, versie van het dashboard hebben bijna alle grotere supermarktketens in Nederland gegevens over 2023 aangeleverd. Wageningen Social & Economic Research deed een uitvraag naar deze gegevens.
Europese wetgeving
Vanaf 2024 is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in werking getreden. Dat betekent dat bedrijven vanuit Europa gefaseerd verplicht worden om te rapporteren over hun impact op mens, milieu en maatschappij. Ook grotere supermarktketens krijgen te maken met de CSRD, waardoor zij transparantie over duurzaamheid moeten bieden. De nieuwe versie van het dashboard bevat gegevens over het jaar 2023. Omdat het toen nog niet verplicht was om deze data openbaar te maken, is het positief om te zien dat de meeste supermarkten al proactieve stappen zetten richting meer transparantie.
Completer beeld
Dankzij de bijdrage van de grotere supermarktketens is het dashboard nu veel completer en geeft het meer inzicht in hoe supermarkten het doen op het gebied van duurzaamheid. Dat gebeurt aan de hand van verschillende indicatoren die gaan over thema's zoals biodiversiteit en ecosystemen, voedselverspilling, keurmerken en klimaat. Daarnaast hebben de supermarkten hun eigen doelstellingen op het gebied van biologisch aanbod aan het dashboard toegevoegd. Zo is bijvoorbeeld te zien dat supermarkten goede stappen zetten bij het tegengaan van voedselverspilling. Op eiwittransitie is te zien dat er nog actie van supermarkten nodig is om de eigen doelstellingen te halen. De gegevens op het dashboard zijn ook te gebruiken voor andere onderzoeken, bijvoorbeeld door Ngo's, beleidsmakers en journalisten. Daarbij kunnen supermarkten zelf zien hoe ze op het gebied van duurzaamheid presteren ten opzichte van andere supermarkten.
Doorontwikkelen en onderzoeken
Later dit jaar volgt een nieuwe versie van het dashboard. In samenwerking met supermarkten en maatschappelijke organisaties, zal het dashboard worden doorontwikkeld en worden er indicatoren waar nodig aangepast.
Bron: Levensmiddelenkrant