BCorp1.jpg Foto: Crisp

Formules

Crisp is B Corp gecertificeerd

AMSTERDAM - Online supermarkt Crisp is B Corp gecertificeerd. Het bedrijf haalde 109 van de te behalen 200 punten tijdens de B Impact Assesment. De minimale score voor het certificaat is 80. Crisp voldoet daarmee aan de norm die zijn gesteld door het onafhankelijke instituut B Lab.

Redactie |

Bedrijven worden voor het B Corp certificaat beoordeeld op gebied van sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid, transparantie en milieuprestaties. Crisp schaart zich nu in het rijtje van onder andere Tony Chocolonely, Patagonia en Dille & Kamille. “Het feit dat we onze B Corp certificering instappen met een score van 109 punten is een erkenning van onze unieke positie in de sector. We hopen dat B Corp een basisvereiste wordt voor alle supermarkten. Het helpt de toekomstbestendigheid van de industrie, omdat het bijdraagt aan transparantie en inzicht geeft in hoe we onze sociale en ecologische prestaties nog verder kunnen verbeteren", zegt medeoprichter Michiel Roodenburg.

Regeneratief
Crisp neemt het behalen van het B Corp certificaat als startschot om de ecologische impact nog verder te vergroten. De online supermarkt heeft zichzelf een doelstelling opgelegd om in 2030 minstens 30% van de verkochte groenten en fruit te betrekken van regeneratieve boerderijen. Inmiddels zijn de eerste vier afnamecontracten met regeneratieve boerderijen getekend. Deze boeren zijn onderdeel van het collectief Boeren Natuurlijk, waar ook Crisp lid van is. Dit landelijk samenwerkingsverband is een initiatief van MVO Nederland, het grootste duurzame-bedrijven netwerk on Nederland. Gerard Teuling, sectormanager Agrifood van MVO Nederland, vult aan: “De ambitie van Crisp brengt de voedselketen naar een nieuw normaal. Het is de eerste supermarkt die actief het inkoopbeleid aanpast en zich inzet om regeneratieve productie rendabel te krijgen. Een goede stap in de richting om ecosystemen te herstellen en impact te maken op de Nederlandse biodiversiteit.”

Meer weten over B Corp? Lees ons artikel hier.

Bron: Levensmiddelenkrant