Formules

Consumentenbond: Veel fouten op kassabon supers

DEN HAAG – De prijzen van de kassabon wijken vaak af van de prijskaartjes bij het schap. Dit is regelmatig in het nadeel van consumenten. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Lisa van der Linden |

De Consumentenbond deed onderzoek bij 7 landelijke supermarktketens (Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo, Lidl, Plus en Spar) en bezocht van elke keten 3 filialen. Daar werden de schapprijzen van 25 producten genoteerd en vergeleken met de prijs op de kassabon. Slechts 1 kassabon, bij een Aldi-filiaal, was volledig foutloos. In 2020 deed de Consumentenbond een vergelijkbare steekproef. Toen waren 3 van de 28 kassabonnen foutloos. De Consumentenbond laat weten dat ook het aantal fouten is toegenomen. In 2020 klopte bij 1 op de 8 producten de prijs niet, nu gaat het bij 1 op de 7 producten fout. Vooral bij koffie, bier en wijn ging het vaak mis. Die artikelen waren volgens het prijskaartje in de aanbieding, maar volgens de kassa niet.

Leidende prijs
Aldi komt als beste uit de test en maakt de minste fouten. Albert Heijn en Jumbo daarentegen noemt de Consumentenbond het ‘slordigst’. Bij Albert Heijn hebben ruim 1 op 4 producten een afwijkende prijs, bij Jumbo ruim 1 op de 5. Albert Heijn liet vorig jaar weten dat de prijs aan de kassa leidend is. De Consumentenbond is juist van mening dat het koopgedrag is gebaseerd op basis van de prijs op het schap.

Bron: Levensmiddelenkrant

foto-2-jumbo-kassiere-verwelkomt-de-eerste-klant-aan-de-kletskassa-in-udenhout.jpg