Rob van Herpen1.jpg

Column Rob van Herpen: Bruisende beurzen

De eerste twee maanden van het jaar zijn traditiegetrouw ‘foodbeurs-maanden’. En ik heb zo’n beetje het idee dat het dit jaar bruiste als nooit tevoren.

Rob van Herpen |

De grote internationale zoetwarenbeurs ISM in Keulen werd goed bezocht en was zoals altijd kleur- en fleurrijk. Iedereen die maar iets te maken heeft met snoep, koek en hartige snacks, was aanwezig. De Gulfood wordt steeds populairder bij de Nederlanders. Maar liefst 61 Nederlandse fabrikanten waagden een standje in Dubai en ook de inkopers vonden een reisje naar de Verenigde Arabische Emiraten wel interessant. En de Biofach in Nürnberg wordt elk jaar groter en groter, omdat steeds meer fabrikanten, retailers en consumenten beseffen dat biologisch toch écht de toekomst heeft. De Fruitlogistica (Berlijn) was en blijft the place to be voor de agf-markt.

Ook in ons eigen land was het bal. Tuti horeca was aanwezig in een zich steeds professioneler opstellende Horecava in de RAI en ook de kleinere, specialistische beurzen als de Groene sector Vakbeurs en regionale horecabeurzen in Hardenberg en Leeuwarden waren interessant. En er is much more to come in de komende weken; van het Fine Food Festival in Veghel, de horecabeurs in Goes en de Tavola in Kortrijk tot de IFE in Londen. Kortom, wetend dat ik er nog wel een paar vergeten ben, het is nu al veel en divers. En naast het feit dat ik veelal heel enthousiast terugkom van een dagje beurs, zit ik altijd met dezelfde vraag: wat heeft het nu opgeleverd? Tientallen miljoenen euro’s zijn de gezamenlijke kosten van deze beurzen. Stands, reis- en verblijfkosten en tel gerust ook de voorbereiding en de kosten na de beurs. Deze centjes zullen op de een of andere manier terugverdiend moeten worden.

Beste fabrikanten, was het alleen maar ‘leuk’, of heeft het nieuwe leads opgebracht? Heb je de bestaande klanten weer eens goed in de ogen kunnen kijken en kunnen inspireren? Heb je ook zelf weer ideeën opgedaan bij collega’s en concurrenten? Ga je enthousiast de komende weken aan de slag met je pakje gescoorde visitekaartjes?

Beste inkopers, category managers en ondernemers, was het alleen maar ‘leuk’, of heeft het ook nieuwe leveranciers en producten opgeleverd? Heb je bestaande leveranciers weer eens goed bijgepraat en heb je je laten inspireren? Zit je kop lekker vol met de mooiste ideeën en ga je komende weken aan de slag hiermee, zodat wij als consumenten er ook de vruchten van gaan plukken? Volgens mij mag en moet iedereen die naar een beurs gaat, zowel gast als exposant, zich doelstellingen en targets opleggen. De kosten hoeven echt niet per se lager te zijn dan de opbrengsten, maar een beetje verder komen dan ‘de beurs was leuk’ mag heus wel!

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.