2024 staat voor de deur. Tabak wordt uitgefaseerd uit supermarkten en nieuwe omzetstromen moeten dit gat opvullen. Foodservice staat hierbij met stip op één bij foodretailers. Slim, want de behoefte van de consument verschuift steeds meer richting foodservice. Aan de andere kant trekken ook de foodservicekanalen zelf steeds harder aan de consument.
Deze strijd om het maagaandeel wordt uiteindelijk gewonnen door de aanbieder die het best inspeelt op de CHIPS-lifestyle van de consument. CHIPS is een acroniem van convenience (gemak), health (gezondheid), indulgence (genotzucht), price (prijs) en sustainability (duurzaamheid). De levensstijl van consumenten – met name van de gemaksgeneraties – wordt gekenmerkt door deze vijf thema’s. Aan deze CHIPS-lifestyle besteden de gemaksgeneraties een groot deel van hun inkomen. Zelfs als hun portemonnee het eigenlijk niet toelaat, houden zij via goedkopere alternatieven vast aan deze manier van leven. Voor foodbedrijven is het daarom van essentieel belang om de vijf kenmerken van de CHIPS-lifestyle goed te kennen.
1. Convenience
De gemaksgeneraties hebben vaak geen tijd en geen zin om te koken. Ze zijn daarom regelmatig op zoek naar oplossingen die tijd besparen. Ook willen ze mentale ruimte in hun hoofd creëren, om niet meer te hoeven nadenken over te volgen stappen. Het betekent niet dat deze generaties eten of zelf koken helemaal niet meer belangrijk vinden. Wel hechten zij waarde aan andere dingen. Gemak neemt een steeds belangrijkere rol in hun leven in, waardoor de vraag naar gemaksoplossingen toeneemt.
2. Health
Welvaartsziekten, zoals obesitas en diabetes, rukken verder op. Het belang van gezond eten wordt steeds duidelijker. Dit geldt ook voor de gemaksgeneraties. Maar consumenten hebben geen behoefte aan een belerend vingertje, ze willen hun eigen keuzes maken. Gezondheid is daardoor een uitdagend thema voor de foodsector. In het kanaal Catering is dit al duidelijk zichtbaar. Opdrachtgevers stellen strikte regels aan hetgeen wordt geserveerd, waardoor een meerderheid van de consumenten het aandeel gezonde producten in een bedrijfsrestaurant of een schoolkantine (veel) te groot vindt. Het is daarom van groot belang om gezondheid te combineren met andere waarden, zoals gemak en indulgence.
3. Indulgence
Bijna driekwart van Generatie Z voelt zich vaak gestrest en gebruikt eten als bliksemafleider. Consumenten zoeken manieren om af te wijken van hun zelfopgelegde regels. Eten en drinken wordt voor hen een beloning voor goed gedrag, voor hard werken of ingezet om af te leiden van stress. Vaak gebeurt dit met ongezonde producten. Voor de foodsector ligt er een kans in het faciliteren van indulgencemomenten met gezonde producten, waarbij genieten – en dus niet de gewetensvraag – centraal staat.
4. Price
De gemaksgeneraties eten graag en veel buiten de deur en ze vinden voor directe consumptie steeds vaker de weg naar de supermarkt. De strijd om het maagaandeel intensiveert tot 2030. Supermarkten zullen hun foodserviceaanbod alleen maar verder uitbreiden en ook kant-en-klaarmaaltijden zijn een grote concurrent voor foodservicekanalen. In de Nederlandse foodservicesector is ruimte voor quality discount dining -concepten: goed en lekker eten tegen een zeer betaalbare prijs. Als dit segment succesvol is en groeit, wordt er een brug geslagen tussen foodretail en foodservice.
5. Sustainability
Consumenten houden vaker rekening met de invloed die hun eetpatroon (ook buitenshuis) heeft op het milieu. Steeds meer mensen noemen zichzelf flexitariër. Consumenten vinden duurzaamheid tegelijkertijd een moeilijk thema. Ze weten niet goed wat wel en wat niet duurzaam is en verwachten van het bedrijfsleven en van de overheid dat die de juiste keuzes voor hen maken. Wie de consument goed ontzorgt op dit vlak, heeft goede perspectieven.
Foodbedrijven die de CHIPS-lifestyle het best faciliteren en de thema’s samen weten te brengen, hebben goud in handen.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.