De supermarktwereld is een dynamische sector. Het gaat om een grote markt van zo’n € 45 miljard en zo’n 15 ‘spelers’ die elkaar flink beconcurreren. Vooral het prijswapen wordt gebruikt. En de afgelopen weken ook met de EK-aanbiedingen die met opvallende tv-commercials aangeprezen werden. Dat moet best wat gekost hebben, denken de consumenten, die net weer geschrokken zijn van de nog steeds oplopende prijzen. Het rommelt ook vaak in deze sector. Eerst de problemen rondom Frits van Eerd. Toen de al genoemde forse prijsstijgingen. En de lege schappen met een briefje met de verklaring… dat het betreffende product veel te duur is en dat de fabrikant weigert om te zakken met de prijs.
Jumbo meldde vervolgens dat de winst tegenviel, net als de derving. Zodanig dat de consument de diefstal als veroorzaker van die slechte resultaten zag.
Jumbo kondigde ook aan dat er in de organisatie ingegrepen zou worden. Dat gebeurde, maar ook werden de assortimenten ingekrompen en werd er extra gas gegeven op het private label. Veel fabrikanten voelen dat. Óf ze worden geleidelijk gesaneerd, óf ze moeten in het schap ruimte afstaan, óf ze komen weer een plankje lager te staan.
NB: het marktaandeel van private label is inmiddels al 52% (en dat is zonder vers).
Tja, en dan nu Plus.
Het rommelde al. Er vertrokken managementleden. De ceo Duncan Hoy ook. Zijn opvolger Aart van Haren kondigde onlangs aan “dat een serie grote veranderingen stond te gebeuren.”
Zestig nog bestaande Coop-winkels zullen versneld omgebouwd worden. En zeventig kleinere Coop-vestigingen worden verkocht.
Aart heeft een indrukwekkend CV bij Dirk en Vomar; die laatste is jaren achter elkaar de snelst groeiende supermarkt geweest. In zo’n concurrerende markt is dat een topprestatie! Hij had het respect en kreeg de vrijheid van Jan van den Broek bij Dirk en van Cees Zwanenburg bij Vomar. Krijgt hij dat respect en die vrijheid ook bij Plus?
In zijn vorige bedrijven waren de lijnen kort. Twee families!!
“Er moet veel worden veranderd”, zei Aart. Hij kan dat. Want Plus, als formule, is sterk en niet voor niets de laatste jaren steeds gekozen als beste supermarkt in het land. Vaak zelfs met eerste of tweede posities in alle sectoren (op één na, ‘lage prijzen’). Dat is een fantastische prestatie en moet de basis zijn voor de toekomst.
De coöperatie en de lokale verankering in de regio is uniek. Plus speelt daar een belangrijke rol, die nog relevanter gaat worden en de propositie en positie nog sterker kan maken.
De discounters in deze grote markt doen het goed. Sommige zelfs erg goed (Dirk, Nettorama). Alle discounters samen hebben ruim 20% van de markt.
Albert Heijn is de onbetwiste marktleider, die ook door onder andere sterk leiderschap, innovaties en durf een bijna onaantastbare positie heeft veroverd.
De discounters én Albert Heijn hebben samen zo’n 60% van de markt. Jumbo heeft zo’n 20%. Deze 20% en de resterende 20% zijn het slagveld van de overige – meer dan 10 – formules.
Voorlopig blijft het nog lange tijd rommelen, denk ik!
Tenzij…
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.